Breaking News
۲۵ سازمان مدافع حقوق بشر خواستار نشر تحقیقات ادعای بدرفتاری سربازان استرالیایی در افغانستان شدند

۲۵ سازمان مدافع حقوق بشر خواستار نشر تحقیقات ادعای بدرفتاری سربازان استرالیایی در افغانستان شدند

۲۵ سازمان استرالیایی، افغان و بین‌المللی مدافع حقوق بشر در نامه‌ای به مسئولین در استرالیا، خواستار نشر نتیجه تحقیقات در مورد بدرفتاری سربازان استرالیایی در افغانستان شدند.

این سازمانهای مدافع حقوق بشر در نامه نوشته اند که آنها از تحقیقاتی که وزارت دفاع استرالیا در زمینه ادعاهای بدرفتاری نیروهای دفاعی استرالیا، از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۶، در افغانستان، انجام داده است، با خبرند و خواستار نشر بخش غیر محرم آن شده اند.

این نامه از طرف شماری از نهادهای بین المللی حقوق بشر از جمله سازمان عفو بین الملل، عدالت بین المللی، حفاظت از کودکان، مرکز اروپایی حقوق بشر، چند نهاد حقوق بشر استرالیایی و ۱۹ نهاد حقوق بشر افغانستان موسوم به “گروه هماهنگی عدالت انتقالی در افغانستان” نشر شده است.

بدرفتاری نیروهای استرالیای در افغانستان در طول سال‌های اخیر همواره خبرساز بوده است، ولی تا حال تحقیقی جدی از سوی دولت‌های دخیل، و یا هم سازمان‌های بین‌المللی در این مورد انجام نشده است.

تحقیق مورد نظر، تنها تحقیقی است که تا حال انجام شده، ولی گزارش مکمل آن تا هنوز تدوین و منتشر نشده است.

در این نامه آمده است که تحقیقات بازرس قضایی نیروهای استرالیایی شامل مواردی است مانند؛”بیشتر از ۵۵ مورد اتهام کشتن غیرقانوی، از جمله کودکان، رفتار بی‌رحمانه با غیرنظامیان و جنگجویان به اسارت درآمده”.

در نامه مدافعان حقوق بشر که روز، ۳۰ اکتبر (۹عقرب) منتشر شد، آمده است که با دریافت نتیجه تحقیقات، این سازمان‌ها می‌خواهند موارد بدرفتاری ثابت شده را از مجرا های قانونی پیگیری کنند.

آنها در نامه گفته اند، که نشر نتیجه این تحقیقات بخشی از روند پاسخ‌گویی و انجام تعهدات استرالیا برای اطمینان از احترام به حقوق بشر بین المللی بشردوستانه است.

سازمانهای حقوق بشری افغان و بین‌المللی
توضیح تصویر،سازمانهای حقوق بشری افغان و بین‌المللی

در تازه ترین گزارش رسانه‌ها، ای‌بی‌سی، هفته گذشته شبکه خبری ملی استرالیا در گزارش مفصلی جزئیات رویدادی در سال ۲۰۱۲ را نشر کرد که یک سرباز استرالیایی یک بازداشتی دست بسته افغان را، به ضرب گلوله کشت چون در طیاره/هواپیما بیشتر از ۶ بازداشتی را نمی‌شد انتقال داد.

.
توضیح تصویر،سربازان استرالیایی در ارزگان، افغانستان، مارچ ۲۰۱۲

در سال ۲۰۱۷ صدها صفحه شواهد تحقیق درباره عملکرد نیروهای ویژه استرالیایی در افغانستان در اختیار شبکه خبری ای‌بی‌سی قرار گرفت و این رسانه‌ بخش‌هایی از این مدارک را که نشان می‌داد این نیروها مردان غیرنظامی و کودکان را در ولایت ارزگان افغانستان کشته‌اند، منتشر کرد.

در یکی از این اسناد فوق سری که در ماه ژوئیه/جولای سال ۲۰۱۷ منتشر شد، ادعا شده است که سربازان استرالیایی یک پسر ۱۴ یا ۱۵ ساله افغان را در سال ۲۰۱۲ کشته‌اند و این خبر را پنهان نگه داشته‌اند. همچنین از انجام تحقیقاتی در مورد کشته شدن مردی به نام بسم‌الله با فرزند شش ساله‌اش به دست این سربازان در سال ۲۰۱۳، خبر داده شده است.

شریک سازید: