Breaking News
برشنا از انتقال برق ترکمنستان به پاکستان از راه افغانستان خبر داده است

برشنا از انتقال برق ترکمنستان به پاکستان از راه افغانستان خبر داده است

شرکت برشنا اعلام کرد، پاکستان، افغانستان و ترکمنستان بر سر انتقال برق از ترکمنستان به پاکستان به توافق رسیده اند.

مجتبی هوشمند، مشاور بخش برنامه‌های شرکت برشنا، روز (شنبه، ۱۵ سنبله) در یک نشست مطبوعاتی بیان کرد که این شرکت پروژه‌ی تازه‌یی را تحت نام “تاپ” روی دست گرفته است که برق ترکمنستان را از خاک افغانستان به پاکستان انتقال می‌ دهد.

چندی پیش به دلیل پایین آمدن سطح آب در بند برق صادراتی تاجیکستان، این کشور، روند انتقال برق به افغانستان را در حدود ۸۰ درصد کاهش داده بود.

در پی آن، شرکت برشنا، بعد از گفتگو با ازبیکستان در حدود ۳۰۰ میگاوات برق، از این کشور وارد کرد.

به گفته‌ی آقای هوشمند، با آغاز کار فاز اول این پروژه که از ترکمنستان به ولایت‌های هرات و فراه می‌انجامد، میزان انرژی برق در کشور افزایش خواهد یافت و در صورت تکمیل شدن فاز دوم پروژه تاپ، افغانستان سالانه ۵۰ میلیون دالر از بابت ترانزیت برق ترکمنستان به پاکستان به دست خواهد آورد.

با آن هم وی گفت که تاجیکستان، هفته‌ی گذشته اطمینان داده که سطح آب در بند برق صادراتی این کشور، دوباره به حالت عادی برگشته و به همین دلیل، آماده است تا ۱۵۰ میگاوات برق را به گونه‌ی کامل به افغانستان انتقال دهد.

از سوی هم صفی‌الله احمدزی، رییس برنامه‌های شرکت برشنا، در این نشست گفت که همه ساله افغانستان برای خرید برق به کشورهای همسایه بیشتر از ۲۲۰ میلیون دالر پرداخت می‌کند.

به گفته وی این مبلغ تقریبا با هزینه‌ی ۲۵۰ میلیون دالری ساخت بند سلما برابری می‌شود.

شریک سازید: