Breaking News
اتحادیه اروپا خواهان ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان شد

اتحادیه اروپا خواهان ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان شد

نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان در گفت‌وگوی با صدای امریکا می‌گوید که کابل باید از بهر کسب مشروعیت داخلی در مشوره با مردم افغانستان، حکومت فراگیر را تشکیل دهد. 

توماس نیکلسون می‌افزاید که اتحادیه اروپا خواهان حکومتی در افغانستان است که به شمول مردان، زنان نیز باید در انتخاب زعیم و سیاست‌های کشور شان نقش داشته باشند.

توماس نیکلسون، نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان گفت: «نخست ما تاکید کردیم که مساله ایجاد یک حکومت همه شمول به معنای تامین منافع کشورهای خارجی نبوده بل که این کار باید بخاطر مردم افغانستان انجام شود. ماهیچ نیتی نداریم که فهرست  افراد را بر شامل ساختن در حکومت به طالبان تحویل بدهیم. ما هیچ علاقه‌یی بر دادخواهی بخاطر شامل ساختن وزرا و تصمیم گیرنده‌گان حکومت پیشین در حکومت طالبان نداریم. حکومت باید به انتخاب مستقل افغانها ایجاد شود. اما افغانها نیز این را باید بدانند که حکومتی که نام سرپرست وزارت خانه هایش در فهرست دهشت افگنان ملل متحد است نمی‌تواند روابط خوبی با جامعه جهانی داشته باشد.»

او هرچند انتخابات را گزینه‌یی مناسب از بهر تعیین زعیم کشور می‌دانند اما می‌گوید که هر طرحی چون برگزاری لویه جرگه که مردم افغانستان در آن سهیم شوند را قابل پذیرش می‌داند.

حکومت همه شمول، مبازه به هراس افگنی، حقوق بشر و حق تحصیل دختران از پیش‌شرط‌های جامعه جهانی است که بارها بر آن تاکید کرده است، اما انس حقانی عضو ارشد امارت اسلامی می‌گوید که حکومت سرپرست شرایط به رسمیت شناختن را پوره کرده است.

انس حقانی، عضو ارشد امارت اسلامی گفت: «این مراحل به رسمیت شناختن است، اما بلند کردن صدا هم زمان اش خواهد آمد. این دلیل اش شاید نزد دنیا باشد که به کدام دلیل این را تعطیل می‌کند، به نظر ما در اینجا شرایط تکمیل شده است و باید دیگر این موانع از بین برده شود.»

از سویی هم، برخی از آگاهان مسایل سیاسی جا دادن افراد مسلکی در حکومت را بسیار مهم می‌دانند.

طارق فرهادی، آگاه مسایل سیاسی گفت: «جای دادن افراد مسلکی در صدر حکومت که از عضو طالبان نباشند بسیار مهم است و از اقوام دیگر باشد، برای این که اعتمادسازی بسیار ضرورت است و زنان مسوولیت‌های مهم برای شان داده شود.»

جاوید سنگدل، آگاه روابط بین الملل گفت: «در نهایت آیا یک حکومت همه شمول متخصص بوجود می‌آید یا نخیر؟ اگر بلی، این می‌تواند مشروعیت داخلی بدهد برای نظام و هم می‌تواند قناعت جامعه بین المللی را کسب بکند.»

هرچند که شماری از نماینده‌گی سیاسی کشور‌های جهان در افغانستان فعالیت دارند، اما با گذشت نزدیک به هفت ماه هیچ کشوری امارت اسلامی را تا هنوز به رسمیت نشناخته است، اما کابل می‌گوید با بسیاری از کشورها در تعامل استند.

شریک سازید: