Breaking News
اتحادیه محصلان دانشگاه کابل: «دانشگاه‌ها غیرسیاسی و غیرایدئولوژیک باقی بمانند»

اتحادیه محصلان دانشگاه کابل: «دانشگاه‌ها غیرسیاسی و غیرایدئولوژیک باقی بمانند»

خانواده‌های قربانیان و اتحادیه‌ی محصلان دانشگاه کابل با نشر اعلامیه‌ای حمله روز دوشنبه (۱۲ عقرب ۱۳۹۹) بر دانشگاه کابل را «ناقض تمام ارزش‌های اسلامی و انسانی، هم‌چنین ناقض اصول و قواعد حقوق بین‌الملل بشردوستانه و در نتیجه، جنایت تام و تمام جنگی» خوانده‌اند و ضمن تقبیح و محکوم‌کردن این حمله، خواسته‌هایی را مطرح کرده‌اند.

یکی از خواسته‌های درج‌شده در این اعلامیه، رسیدگی عاجل به زخمیان و بازماندگان قربانیان این حمله است. تأمین حق دسترسی به حقیقت درباره‌ی این حمله خواسته دیگر اتحادیه محصلان دانشگاه کابل و خانواده‌های قربانیان است. در اعلامیه آمده است: «دولت جمهوری اسلامی افغانستان به حیث مسوول درجه اول تامین امنیت و حقوق اساسی شهروندان مکلف است که حادثه تروریستی دیروز را با توجه به تمام پهلوهای این فاجعه بررسی نموده و بدون کتمان حقایق پیدا و پنهان و محروم ساختن شهروندان از حق دسترسی به حقیقت، نتایج این بررسی را با مردم افغانستان و به ویژه جامعه علمی افغانستان شریک سازد».

در این اعلامیه همچنان گفته شده است که مصئونیت نهادهای اکادمیک باید از سوی طرف‌های درگیر جنگ رعایت شود و نباید این نهادها سیاسی شوند. اتحادیه محصلان دانشگاه کابل و خانواده‌های قربانیانِ حمله بر این دانشگاه گفته‌اند: «ما خواستار غیرسیاسی شدن و غیر سیاسی ماندن این نهادهاییم و از حکومت می‌خواهیم که بکوشد فضای این نهادها غیرنظامی و غیر ایدئولوژیک باقی بماند تا بتواند به وظایف ذاتی خود به‌درستی عمل کند».

«اعمار بنای یادبود و موزیم قربانیان حادثه تروریستی دانشگاه کابل»، خواسته‌ی دیگری است که در این اعلامیه آمده است تا یاد و خاطره‌ی قربانیان این حادثه در ذهن نسل‌های بعدی باقی بماند.

در همین حال، هیأت رهبری وزارت تحصیلات عالی نیز در جلسه‌ای فیصله کرده است که درس‌های پوهنتون کابل امروز (چهارشنبه، ۱۴ عقرب ۱۳۹۹) از سر گرفته شوند. در این جلسه همچنین درباره‌ی «اعمار آبده‌ای یادبود از قربانیان حادثه تروریستی ۱۲ عقرب در پوهنتون کابل با ذکر اسم‌های شهدای این حادثه، نامگذاری ۱۲ عقرب بنام روز سیاه در تاریخ پوهنتون کابل و درج آن در تقویم کشور» بحث شده است.

روز دو شنبه (۱۲ عقرب ۱۳۹۹)، سه مهاجم مسلح بر دانشگاه کابل حمله کردند و پس از شش ساعت درگیری با نیروهای امنیتی، از پا درآمدند. در این حادثه ۱۹ نفر کشته و بیش از ۲۰ نفر زخمی شدند.

شریک سازید: