Breaking News
افغانستان بیشترین کودکان مبتلا به سوء تغذیه را در جنوب آسیا دارد

افغانستان بیشترین کودکان مبتلا به سوء تغذیه را در جنوب آسیا دارد

یافته‌های یک گزارش تازۀ صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) نشان می‌دهند که افغانستان بیشترین شمار کودکان مبتلا به سوء تغذیه را در جنوب آسیا دارد.

بربیناد این گزارش، از هر ده کودک نادار در افغانستان پنج کودک نشانه‌های تغییر ناپذیر سوء تغذیۀ مزمن دارند.

یونیسف هشدار می‌دهد که سوء تغذیه مزمن ۳۰درصد در یک سال گذشته در افغانستان افزایش یافته‌است و تا دوازده ماه دیگر، زنده‌گی نزدیک به یک میلیون کودک را در این کشور تهدید خواهد کرد.

در همین حال، آمارهای شفاخانۀ صحت طفل اندراگاندی در کابل نشان می‌دهند که روزانه نزدیک به ده کودک مبتلا به سوء تغذیه از ولایت‌های گوناگون کشور به این شفاخانه آورده می‌شوند که سه تا چهار تن از این کودکان بستر می‌شوند.

حامد هوتک، پزشک در شفاخانه صحت طفل گفت: «سوء تغذیه نزد کودکان به دوگونه است؛ در شماری از کودکان به‌گونه‌‎یی ظاهر می‌شد که کودک را بسیار لاغر می‌سازد و این به این معنا است شحم تحت جلد و خود جلد ذوب می‌شود و وجود به‌خاطر انرژی از آن استفاده می‌کند. نوع دوم این است که طفل کم غذا می‌گیرد – که همان پروتین بر نشو و نمای شان ضرورت است.»

کریمه که از پکتیا به کابل آماده‌است مادر دو کودک دوگانه‌گی است که یکی از این کودکان پانزده روز پس از به دنیا آمدن به‌علت ناتوانی جسمی جان باخت و کودک دیگر سوء تغذیه دارد و در شفاخانه صحت طفل بستر است: «زنده‌گی ما در همین حالت است. یک طفل من جان باخته‌است. به هیچ‌چیز درست دسترسی نداریم.»

تغذیه نا سالم مادران در زمان بارداری و دسترسی نداشتن به خدمات صحی از عوامل بیماری سوء تغذیه نزد کودکان استند.

بیشتر مادران در افغانستان که در بخش‌های دور دست زنده‌گی می‌کنند از چگونگی تغذیه سالم در زمان بارداری آگاهی ندارند و شماری دیگر هم با فقر و نبود دسترسی به خدمات صحی رو‌به‌رو استند.

شکوفه نیز کودکش سوء تغذیه دارد و در شفاخانۀ صحت طفل بستر است: «طفل من بسیار ضعیف بود. در توانم چیزی نبود که به او می‌دادم تا خوب می‌شد به‌همین خاطر به سوء تغذیه مبتلا شد.»

جنگ و ناامنی در ولایت‌های کشور باعث شده‌اند که بخش بزرگ از مادران و کودکان به خدمات صحی در این ولایت‌ها دسترسی نداشته باشند.

شریک سازید: