Breaking News
چین، امریکا را تهدید به جنگ کرد

چین، امریکا را تهدید به جنگ کرد

خبرنگار: محمد الدین آغرخیل

چین می گوید که اگر رئیس جمهور آمریكا دونالد ترامپ تصمیم “غیر منطقی” خود را برای تحمیل دور جدید تعرفه ها بر كالاهای چینی بگذارد ، چین متعهد شده است كه با این کشور وارد جنگ تجاری شود.

روز پنجشنبه ترامپ قول داد كه تعرفه ۱۰ درصدی واردات ۳۰۰ میلیارد دلار از واردات چین در ماه آینده را صادر كند ، و درگیر كردن اختلاف تجاری بین دو اقتصاد بزرگ جهان به سطح كاملاً جدیدی رسید.

ژانگ جون ، سفیر جدید چین در سازمان ملل متحد ، روز جمعه این اقدام ترامپ را “یک اقدام غیرمنطقی ، غیرمسئولانه” اعلام کرد و از واشنگتن خواست که “به مسیر درست برگردد.”

این دیپلمات چینی همچنین آمادگی پکن را برای اقدامات متقابل اعلام كرد. “موضع چین کاملاً واضح است که اگر ایالات متحده بخواهد صحبت کند ، ما صحبت خواهیم کرد ، اگر آنها می خواهند بجنگند ، پس خواهیم جنگید. ما هرگز منافع اساسی خود را فدا نمی کنیم. ما نه تنها تنها برای چین می جنگیم ، بلکه برای یک اقتصاد بین المللی آزاد ، تجارت آزاد ، برای یک سیستم بازرگانی چند جانبه باز ، غیر تبعیض آمیز و قابل اعتماد نیز می جنگیم.

وی افزود: “ما به طور قطع اقدامات متقابل لازم را برای محافظت از حق اساسی خود انجام خواهیم داد ، و ما همچنین از ایالات متحده می خواهیم كه در یافتن راه حل مناسب از طریق راه درست به مسیر درست برگردند.”

وزیر خزانه داری آمریکا استیون منوچین و نماینده تجارت ایالات متحده رابرت لایتیززر این هفته بدون گزارش پیشرفت زیادی از شانگهای بازگشتند. هر دو طرف گفتند که در اوایل ماه سپتامبر دوباره در واشنگتن برای دور بعدی مذاکرات دیدار می کنند.

ترامپ پیش از این تهدید کرده بود که تعرفه 25 درصدی برای واردات چین 300 میلیارد دلاری را اعمال می کند ، و باعث هشدارهای والمارت و سایر خرده فروشان اصلی آمریکا مبنی بر افزایش شدید قیمت مصرف کنندگان شد.

این در حالیست که در طول مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری سال 2016 ، ترامپ بارها از چین به عنوان “دشمن” نام برد که هزینه های شغلی در آمریکایی ها ، جاسوسی در مشاغل آمریکایی و سرقت از فن آوری ایالات متحده را داشت.

شریک سازید: