Breaking News
بحث در باره افغانستان در نشست مجمع آنتالیا در ترکیه

بحث در باره افغانستان در نشست مجمع آنتالیا در ترکیه

نشست مجمع آنتالیا با حضور وزیران خارجه کشورهای جهان و نیز نماینده گان سازمان های جهانی در ترکیه برگزار شد. این نشست تا روز یک شنبه ادامه خواهد داشت.

هرچند این نشست در باره جنگ اوکرایین و روسیه برگزار شده است اما گفت وگو در باره افغانستان نیز بخشی از این نشست است.

قرار است در این نشست امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه امارت اسلامی در باره مسایل افغانستان و تعامل جهان با افغانستان گفت و گو کند.

هیات امارت اسلامی بیش از برگزاری این نشست با مقام های قطری و نماینده امریکا برای افغانستان دیدار کرده است.

وزارت خارجه در یک رشته توییت ها این دیدارها را فرصتی مناسب برای گسترش روابط حکومت تازه میداند.

ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجه، گفت:«در این دیدار، در باره مسایل گونه گون از جمله به رسمیت شناختن نظام امارت اسلامی، رشد اقتصادی و گسترش روابط سیاسی بحث و تبادل نظر صورت گرفته است.»

افزون بر امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه، توماس وست، نماینده ویژه امریکا برای افغانستان نیز در این نشست در باره افغانستان و تعامل جامعه جهانی با این کشور، با کشورهای مهم جهان گفت وگو خواهد کرد.

امیر خان متقی، سپرست وزارت خارجه، می گوید:«حکومت امارت اسلامی تمام شرایط به رسمیت شناختن را تکمیل کرده است و باید از سوی جهان به رسمیت شناخته شود و دارایی های افغانستان آزاد شوند و با افغانستان تعامل انجام شود و این حق مردم افغانستان است.»

در همین حال سید سجادی، آگاه روابط بین الملل، در این باره گفت:«تاز مانی که شرط های جهان از سوی امارت اسلامی عملی نشوند و گام های مثبت برداشته نشوند فکر نکنم که چنین نشست ها مثمر باشند.»

از سوی هم به گفته وزارت خارجه هیات امارت اسلامی در پایان نشست آنتالیا دیدارهای با نماینده گان کشورها و سازمان های گونه گون جهانی در باره تعامل آنان با حکومت تازه، افزایش کمک های بشری و مسایل دیگر خواهد داشت.

احمد خان اندر، آگاه مسایل سیاسی، می گوید:«امیداور هستیم که در این نشست تمام مسایل مربوط و فشار های پیش آمده از سوی امریکا به افغانستان به گونه روشن بیان شوند.»

هزینه‌ جنگ و صلح، رهبری در یک عصر ناپایدار و مسیرهای منطقه‌ یی و جهانی برای دیپلوماسی بهتر صلح و رفاه، از مهم‌ترین بخش های استند که قرار است در این نشست سه روزه در باره آنها گفت و گو شود.

شریک سازید: