Breaking News
کشورهای مختلف برای مقابله با تبعات اقتصادی کرونا چه کردند؟

کشورهای مختلف برای مقابله با تبعات اقتصادی کرونا چه کردند؟

با شدت گرفتن شیوع ویروس کرونا در خارج از مرزهای چین، به تدریج ضربات مهلک این ویروس بر اقتصاد کشورها آشکارتر شده است.

بسته شدن مرزها و کاهش سفرهای هوایی و همچنین خانه نشینی افراد که به رکود، بیکاری و خسارات بسیاری از کسب و کارهای کوچک و بزرگ دامن زد فقط بخشی از تبعات شیوع کرونا بود که هنوز ابعاد ضرر مالی آن برای جهان مشخص نیست.

با ادامه این وضعیت، بازارهای مالی در جهان سقوط کرد؛ قیمت نفت به کمترین نرخ خود در هفده سال گذشته رسید و سرمایه گذاران نگرانی از این سیاهی بی انتها شروع به فروش سهامهای خود کردند.

کشورهای ثروتمند جهان به معرفی اقداماتی برای گذر از این مرحله سخت کردند از جمله تزریق پول ، کاهش نرخ سود بانکی و کمک به کسب و کارهای بی رمق و همچنین کسانی که اتفاقات اخیر منبع درآمدشان را هدف قرار گرفت با جدی تر شدن وضعیتی که فروکش آن دستکم در کوتاه مدت متصور نیست.

بیشتر بخوانید:

کرونا؛ سقوط دوباره بازارهای مالی جهان و بحران شرکت‌های هواپیمایی
صندوق بین‌المللی پول برای مقابله با ویروس کرونا ۵۰ میلیارد دلار اختصاص داد
ویروس کرونا؛ سردرگمی تورهای مسافرتی و لغو سفرها در آستانه نوروز
تاکنون بیش از دوست هزار نفر در جهان به کووید نوزده مبتلا شده اند و بالای هشت هزار نفر هم جان خود را از دست داده اند

دولت آمریکا به عنوان بزرگترین اقتصاد جهان وعده داده هزار میلیارد دلار به اقتصاد کشورش تزریق کند

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور گفته طی دو هفته آینده، البته با موافقت کنگره، دویست و پنجاه میلیارد دلار قرار است از طریق ارسال چک به شهروندان آمریکایی پرداخت شود.

تعداد مبتلایان به کرونا در آمریکا بیش از۶۵۰۰ نفر است و بیش از صد نفر هم در این کشور جان خود را از دست داده‌اند.

یکی از بخشهایی که شدیدا از تبعات شیوع این ویروس در آمریکا، مانند سایر کشورهای دیگر، ضربه خورده شرکتهای هواپیمایی هستند.

با خالی شدن هوایپیماها از مسافران، شرکتهای هوایپمایی در ایالات متحده برای سرپا ماندن نیاز به ۵۰ میلیارد دلار دارند

بانک مرکزی آمریکا دو هفته پیش در اقدامی ناگهانی نرخ سود بانکی را نیم درصد کاهش داد و سه روز پیش هم با کاهش مجدد آن این نرخ را به صفر رساند.

آخرین باری که آمریکا بطور ناگهانی نرخ سود را کاهش داده بود به دوران بحران اقتصادی جهان در سال ۲۰۰۸ میلادی باز‌میگردد.

کاهش نرخ سود بانکی برای اقتصاد یک کشور عموما نشانه خوبی تلقی نمی‌شود؛ این اقدام برای تشویق بیشتر افراد و کسب و کارها برای قرض از بانکها و موسسات مالی انجام می‌گیرد.

بریتانیا هم ضمن کاهش نرخ سود بانکی بسته نسبتا جامعی را معرفی کرد.

در بریتانیا از شهروندان خواسته شده که از مناطق پرازدحام نظیر سینما، کلاب و رستورانها دوری کنند وکار از خانه هم تشویق شده است.

دیروز وزیر دارایی بریتانیا برای حمایت از کسب و کارهای کوچک و بزرگ وام تصمین شده دولتی معادل ۴۰۰ میلیارد دلار معرفی کرد؛ از جمله اقدامات این کشور برای گذر از این بحران تعویق سه ماهه بازپرداخت وام مسکن برای افراد نیازمند و همچنین معافیتهای تجاری مالیاتی برای بعضی خدمات بوده است.

در فرانسه که انتظار میرود اقتصادش در سال جاری میلادی مانند بسیاری دیگر از کشورها کوچک شود وعده تزریق ۵۰ میلیارد دلارداده شده؛ پولی که گفته شده برای حمایت از شرکتها و کارمندان کنار گذاشته شده است

اتحادیه اروپا با سهل کردن قوانین خود در این شرایط خاص به شرکتها اجازه داده تا سقف ۵۵۰ میلیون یورو وام دریافت کنند.

کاهش نرخ سود بانکی از جمله اولین اقداماتی بود که بعضی کشورها دست به آن زدند که به غیر از آمریکا و بریتانیا میتوان به کشورهایی نظیر نیوزیلنداشاره کرده که با آنها همراه شده.

بانک مرکزی ژاپن طرح وام بدون سود (صفر درصد) را یک سال تمدید کرده است.

در ایران هم حتی پیش از اتفاقات اخیر اقتصاد آن متاثر از رکود تورمی و تحریم‌های آمریکا حال و روز چندان خوشی نداشت،بعضی مسئولان کمک‌هایی را بر جبران تبعات ناشی از شیوع گسترده کرونا در ایران معرفی کرده اند.

ایران بعد از چین و ایتالیا، بنابر آمارهای رسمی وزارت بهداشت، بیشتریان تعداد مبتلایان و قربانی را داشته است.

سازمان برنامه و بودجه از اختصاص دو بسته برای اقشار کم درآمد که شامل کمک ماهیانه ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی برای ۳ میلیون ایرانی فاقد درآمد ثابت و وام یک تا دو میلیونی ۴ درصدی بدون ضامن برای ۴ میلیون نفر شاغل آسیب‌دیده همچون کارگران و اصناف خبر داده است.

در بسته اول قراراست به خانوار یک نفره ۲۰۰ هزار تومان،‌خانوار دو نفره ۳۰۰ هزار تومان،‌خانوار سه نفره ۴۰۰ هزار تومان،‌خانوار چهار نفره ۵۰۰ هزار تومان و خانوار شش نفره ۶۰۰ هزار تومان به حساب یارانه سرپرستان خانوار واریز شود.

بانک مرکزی همچنین اخیرا به بانک‌های عامل گفته تا اقساط وام‌های بانکی را تا سه ماه به تعویق بیاندازد.

البته پیگیریهای بی‌بی‌سی فارسی نشان می‌دهد در عمل بعضی بانکها این دستورالعمل را اجرایی نکرده اند و از حساب آنها در ماه اسفند پول کسر شده است.

دولت ایران همچنین از پرداخت وام کم بهره به ۴ میلیون خانوار آسیب دیده خبر داده است.

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات ایران هم اخیرا در توئیتر نوشته: “برخی از کسب و کارهای اینترنتی با شیوع کرونا دچار رکود شده‌ و تعدیل نیرو را پیش گرفته‌اند. از پول وجوه اداره شده‌ی وزارت ارتباطات و صندوق نو آوری به این شرکتها وام کم بهره‌‌ی تامین نقدینگی پرداخت می‌کنیم تا تعدیل نیرو متوقف شود بیمه و مالیات هم تسهیلاتی برای این شرکتها لحاظ کردند.”

سازمان امور مالیاتی هم گفته بستن حساب بدهکاران مالیاتی را تا پایان اردیبهشت‌ماه متوقف کرده است.

یکی از بزرگترین بخشهایی که در حوادث اخیر ضربه دیده اند شرکتهای خدمات مسافرتی بوده اند که با بسته شدن مرز کشورها با ایران مجبور به برگرداندن پول مشتریان شدند.

آمار دقیقی از خسارت وارد شده به مسافران و گردشگری در ایران در دست نیست اما ایران در سال‌های اخیر تلاش کرده با جلب گردشگران خارجی، دست‌کم بخشی از درآمدهای ارزی خود را که با تحریم‌های آمریکا از بین رفته بازیابی کند؛ از جمله این اقدامات می‌توان به لغو یک طرفه ویزا برای اتباع چینی اشاره کرد.

شریک سازید: