Breaking News
بانک جهانی مرحله نخست واکسین کرونا در کشور را تمویل می‌کند

بانک جهانی مرحله نخست واکسین کرونا در کشور را تمویل می‌کند

رئیس‌جمهور غنی می‌گوید مبارزه با موج دوم ویروس کرونا، یکی از اولویت‌های عمده حکومت افغانستان می‌باشد.

ارگ ریاست جمهوری در خبرنامه‌ای روز (پنج‌شنبه، ۱۳ قوس) گفته‌است که آقای غنی با رؤسای بانک جهانی و بانک انکشاف آسیایی برای افغانستان و مسئولان سازمان صحی جهان و اداره یونیسف، پیرامون بحران ویروس کرونا دیدار کرده‌است.

در این دیدار که از طریق ویدیوکنفرانس انجام شده، رئیس جمهور غنی نگرانی‌های خود را در مورد چگونگی تعهدات انجام ناشده سازمان‌های همکار با وزارت صحت عامه در مرحله اول مبارزه با ویروس کرونا، ابراز کرده‌است.

آقای غنی از سازمان صحی جهان و اداره یونیسف خواسته‌است که گزارش چالش‌ها و مشکلات مبارزه با کرونا را با حکومت شریک سازند، تا از عدم اجرآت به موقع و با سرعت که در مرحله اول شیوع ویروس کرونا صورت می‌گرفت، آگاه شده و در مرحله بعدی بتواند آمادگی‌های لازم را داشته باشد.

رئیس جمهوری گفته‌است، من از شفاخانه افغان-جاپان که مرکز اصلی درمان بیماران کرونایی در کشور می‌باشد، دیدن کردم و هنوز هم نیازمندی شدید به تجهیزات و امکانات پزشکی در آن دیده می‌شود.

وی با اشاره به این که ما با موج دوم ویروس کرونا مواجه هستیم، علاوه کرده که مهم است در قسمت تجهیزات، لابراتوارها، بلندبردن ظرفیت آزمایش‌ها و تهیه اکسیجن، بتوانیم بیشتر کار کنیم.

در همین حال رؤسای بانک جهانی و بانک انکشاف آسیایی برای افغانستان به رئیس جمهور غنی اطمینان داده‌اند، کمک‌های جامعه جهانی که از طریق این بانک‌ها صورت می‌گیرد، به گونه شفاف انجام خواهد شد.

آنان گفته‌اند که بانک جهانی، بانک انکشاف آسیایی و سایر نهادهای کمک‌کننده به دولت افغانستان، روی یک بسته کمک و تعهدات مالی به این کشور، کار کرده‌اند.

همچنان رئیس‌جمهور غنی از رؤسای بانک جهانی و بانک انکشاف آسیایی خواسته است که در قسمت تطبیق مرحله نخست برنامه واکسین کرونا، افغانستان را یاری کنند.

در همین حال مسئولان بانک جهانی و بانک انکشاف آسیاسی برای افغانستان از تعهد مالی جامعه جهانی در زمینه تمویل مرحله نخست واکسین کوید ۱۹ که قرار است از سوی حکومت افغانستان به کمک بانک جهانی تطبیق شود، خبر دادند.

آنان گفتند که بر اساس این برنامه، در مرحله نخست مبارزه با موج دوم ویروس کرونا، قرار است ۲۰ تا ۴۰ در صد برنامه واکسین در افغانستان، تطبیق شود.

این در حالی است که وزارت صحت عامه برای مهار موج دوم ویروس کرونا در کشور، هوتل‌های عروسی، مکاتب و دانشگاه‌ها را تا سه ماه آینده بسته‌است.

این وزارت به شهروندان کشور هشدار داده‌است تا نکات بهداشتی برای مهار موج دوم ویروس کرونا در کشور را جداً رعایت کنند، زیرا موج دوم این ویروس همزمان با فصل سرما و بیماری‌های فصلی فرار رسیده و میزان خطرات آن بالا می‌باشد.

شریک سازید: