Breaking News
بازار سیاه پشک سیاه گرم شده‌است

بازار سیاه پشک سیاه گرم شده‌است

آیا می‌دانید، پشک سیاه چه رنگ و رونقی در بازار سیاه کابل دارد؟

برخی‌از شهروندان در پایتخت و برخی‌از ولایت‌های کشور، افزون‌بر انواعی از جان‌داران و حیوان‌های اهلی و غیراهلی، از بازار گرم پشک سیاه سخن می‌زنند.

حامد (مستعار) باشنده‌ی ناحیه چهارم شهرکابل به‌دلیل این‌که می‌داند کاروبارش غیرقانونی است، نمی‌خواهد با خبرنگار پیک مصاحبه کند؛ همین‌قدر گفت:
«هرپشک سیاه چشم الفک‌داره تا سه هزار دالر می‌خریم و می‌فروشیم.»

یک دیگر ازاین کارباریان در مرکز ولایت پروان که یک نوار ویدیویی از پشک‌اش را نیز به‌خبرنگار پیک فرستاده، می‌گوید که پشک‌ها خواص و نژاد مختلف دارند؛ اما پشک سیاه خالص که چشم‌های ویژه دارد، تا چندین متر ماحول خود زگنال موبایل و انترنت را قطع می‌کند و به‌همین دلیل تا دوصد و سه‌صد هزار افغانی خریدوفروش می‌شود.

حشمت‌الله کارمند یکی از شرکت‌های مخابراتی‌هم می‌گوید که موجودیت نوعی از پشک‌های سیاه در برخی‌از مناطق تحت پوشش مخابراتی، سبب قطع و اختلال در آنتن‌دهی گوشی‌های موبایل می‌شود.

اما این‌که چه رمز و رازی دراین میان نهفته است، به‌نقل از منابع انترنتی آمده‌است که دو نوع عقیده از مردمان قدیم تا به‌حال وجود دارد که برخی‌ها پشک سیاه را نماد بدشانسی و نیروی شیطانی می‌دانند و برخی دیگرهم، معتقد اند که نقش مفید در همزیستی با انسان‌ها دارند.

پژوهش‌گران دانشگاه کلارادوی امریکا درسال ۲۰۱۳م. گفته‌اند که تاهنوز نتوانسته‌اند دلیل عدم تمایل پشک سیاه برای نگهداری و خانه‌گی ساختن ‌آن‌را دریابند و ازهمین‌رو، افسانه‌ها و خرافات کهن را دراین باره بی‌تأثیر نمی‌دانند.

ازسوی دیگر، برخی‌از کاروباریان بااستفاده از شبکه‌ی اجتماعی فیس‌بوک، افزون‌بر پشک سیاه با نشر نوارها و نگاره‌هایی از گژدم سیاه، غندل و شوپرک چرمی، با مشتریان و کاربران از ویژه‌گی‌های نام و رنگ و نژاد، قیمت‌ها و درامدهای ده‌ها و صدها هزار دالری سخن می‌زنند.

درامدهای‌که برخی‌از آگاهان امور، برخاسته از وضعیت فقر و بی‌ثباتی روزافزون و قاچاق و دستبرد سرمایه ملی کشور، ازسوی افراد متخلف و زورمندان می‌پندارند.

صمیم صارم استاد دانشگاه و کارشناس مسایل اقتصادی می‌گوید:

«این جان‌‌داران، ضمن این‌که بخشی از سرمایه طبیعی و ملی کشوراست، بل‌که در طبابت و حتا اسلحه‌سازی از وجود این‌ها استفاده می‌شود.»

آقای صارم، رونق بازار سیاه این سرمایه ملی را مایه نگرانی دانسته و بر مکلفیت حکومت درراستای جلوگیری ازآن تاکید می‌کند.

اما سخن‌گوی وزارت امورداخله از ساعت ۹ صبح تا پایان روز کاری به پرسش خبرنگار ئیک دراین زمینه، پاسخ نداد.

شریک سازید: