Breaking News
انتقاد امارات متحده عربی از بسته ماندن مکتب‌های دختران افغانستان

انتقاد امارات متحده عربی از بسته ماندن مکتب‌های دختران افغانستان

لانا نسیبه، سفیر امارات متحده عربی در سازمان ملل متحد، از امارت اسلامی می‌خواهد تا محدودیت بر زنان و دختران در افغانستان را بردارد.

این دیپلومات اماراتی در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌گوید که اجازه نیافتن دختران به مکتب‌های متوسطه و لیسه در افغانستان پذیرفتنی نیست.

خانم نسیبه گفته است: «بیش از ۴۰۰ روز می‌شود که دختران بالاتر از صنف ششم در افغانستان از رفتن به مکتب‌ منع شده‌اند هیچ اما و اگری در این باره وجود ندارد. امارات متحده عربی این مساله و شمار دیگر از محدودیت‌ها در افغانستان را قابل پذیرش نمی‌داند.»

همزمان با این، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی، در گفت‌وگوی خود با یک رسانه ترکی گفته است که پس از ایجاد کارشیوه، مکتب‌های دختران باز خواهد شد.

آقای مجاهد گفته است: «یک بخش از مکاتب که از صنف ششم تا دوازدهم است بخاطر این بسته است که نصاب شان درست‌تر شود مصوونیت فزیکی خانم‌ها و عزت و عفت شان درست‌تر حفظ شود و از بهر اینکه بعضی تشویش‌های که خانواده‌ها دارند و افغانستان کشوریست که فرهنگ‌ها در آنجا وجود دارد بعضی روایات در آنجا وجود دارد بعضی حساسیت‌ها در آنجا وجود دارد مسایل ناموسی در  آنجا وجود دارد بخاطر حل همین مسایل یک کارشیوه‌ی درست ساخته می‌شود این هم اجازه داده می‌شود و کار روی آن جریان دارد.»

از سویی دیگر، صندوق پشتیبانی از کودکان سازمان‌ ملل متحد از بسته ماندن مکتب‌های دختران در افغانستان نگرانی کرده است. این نهاد سازمان ملل می‌گوید که دور ماندن دختران از آموزش می‌تواند دختران را با فقر روبه‌رو سازد.

سهیلا، دانش‌آموز، گفت: «بیش از یک سال می‌شود که مکتب‌ها به روی ما بسته است و خواستم از امارت اسلامی این است که مکتب‌ها را به روی ما باز کنند.»

به تازگی بیست و هفت کشور جهان در اعلامیه‌یی از حکومت سرپرست خواسته‌اند تا هرچه زودتر مکتب‌های دختران بالاتر از صنف ششم را بازگشایی کنند.

شریک سازید: