Breaking News
لغو پروازها به خاطر کرونا؛ بیماران افغان در هند گیر کرده‌اند

لغو پروازها به خاطر کرونا؛ بیماران افغان در هند گیر کرده‌اند

به‌خاطر لغو پروازها میان افغانستان و چند کشور از جمله هند و پاکستان به دلیل کرونا، تعدادی از بیمارانی که برای درمان به این کشورها سفر کرده‌اند گیر مانده‌اند و بازگشت‌شان با مشکل مواجه شده است.

بیشتر مسافران افغان در هند بیماران و همراهانشان هستند که برای درمان به این کشور رفته‌اند، با لغو پروازها میان دو کشور با چالش‌های جدی بازگشت رو‌به‌رو شده‌اند.

در چند روز گذشته ویدیویی از یک پیر مرد افغان که ظاهرا بیمار است در رسانه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، در این ویدیو این مرد روی یک تخت و با وضعیت بد بهداشتی قرار دارد و پسرش همراه این بیمار است، از لغو پروازها به افغانستان شکایت دارد.

مریم، شهروند افغانستان نیز یکی از افغان‌هایی است که حدود دو هفته قبل برای درمان به کشور هند سفر کرده به بی‌بی‌سی گفت اکنون به دلیل لغو پروازها با مشکل مالی تامین هزینه‌های اقامتش رو‌به‌رو است.

او گفت: اینجا هتل‌ها قیمت است، متاسفانه ما نمی‌توانیم بخاطر قیمت بالا در هتل بمانیم.

طاهر قادری، کاردار سفارت افغانستان در دهلی امروز به بی‌بی‌سی گفت: “این یک مشکل عمومی است. ما تلاش می‌کنیم برای آن یک راه حل پیدا کنیم.”

آقای قادری در عین حال می‌گوید که دفتر منطقه‌ای ثبت اتباع در هند، ویزای تمام خارجیان را که به دلیل تعلیق پروازها، در هند گیر افتاده‌اند را به طور رایگان تا ۱۵ آوریل سال روان (جاری) تمدید می‌کند.

در پی شیوع ویروس کرونا، اداره هوانوردی افغانستان می‌گوید در دو هفته اخیر حدود ۷۰ درصد در پروازهای شرکت‌های داخلی افغانستان به کشورهای خارجی از جمله هند و ۵۰ درصد در پروازهای شرکت‌های خارجی به افغانستان کاهش یافته است.

کاهش پروازها به افغانستان
قاسم وفایی زاده، رییس اداره هوانوردی افغانستان، روز گذشته به بی‌بی‌سی گفت که در صورت گسترش شیوع ویروس کرونا، امکان دارد سطح پروازها تا ۹۰ درصد کاهش یابد.

آقای وفایی‌زاده می‌گوید به همین دلیل در دو هفته گذشته دو شرکت هوایی داخلی حدود ۱۸ میلیون دلار ضرر کرده‌اند.

او اضافه کرد که اداره هوانوردی ملکی نیز به دلیل کم شدن پروازهای عبوری از فضای افغانستان حدود پنج میلیون دلار زیانمند شده‌اند.

به گفته آقای وفایی زاده پروازهای داخلی نیز به ولایات هرات و بلخ کاهش یافته است.

با بسته ماندن فضای پاکستان، افغانستان دو مسیر جدید پروازی ایجاد کرد
کرونا در افغانستان؛ ‘مدارس و دانشگاه‌ها با یک ماه تاخیر باز می‌شوند’
هند در قدم اول مقصد اصلی مسافران افغان برای درمان است. با توجه به بازار گرم دارو و درمان کشور هند، روزانه ده‌ها افغان به منظور درمان به این کشور سفر می‌کنند.

در کنار آن براساس آخرین آمار موجود حدود ۱۶هزار دانشجوی افغان در هند مشغول تحصیل هستند و تاکنون حدود ۶۰ هزار دانشجوی افغان از دانشگاه‌های هند فارغ‌التحصیل شده‌اند. شمار زیادی از این دانشجویان میان کابل و دهلی در رفت و آمد هستند.

شریک سازید: