Breaking News
حاصلات جلغوزه ولایت کاپیسا به ۸۵ تُن رسید

حاصلات جلغوزه ولایت کاپیسا به ۸۵ تُن رسید

وزارت زراعت، آبیاری و مالداری می‌گوید که حاصلات جلغوزه ولایت کاپیسا در سال روان به ۸۵ تن رسیده‌است.

این وزارت در یک خبرنامه‌ای روز (یک‌شنبه، ۱۶ قوس) به نقل از ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت کاپیسا، گفته است که میزان حاصلات جلغوزه در این ولایت، به ۸۵ متریک‌تُن در سال روان رسیده‌است.

بر اساس خبرنامه وزارت زراعت، امسال نزدیک به ۲ هزار هکتار زمین در ولسوالی‌های نجراب، تگاب‌ و اله‌سای ولایت کاپیسا زیر پوشش جنگلات جلغوزه قرار گرفته‌است.

در همین حال همایون حبیب، رئیس زراعت کاپیسا گفته‌است که جلغوزه در این ولایت به شکل سنتی بسته‌بندی می‌شود و تاجران این محصول را بدون بسته‌بندی خریداری می‌کنند.

همچنان وی گفته‌است:‌ «جلغوزه یکی از اقلام مهم صادراتی ولسوالی‌های نجراب، اله‌سای و تگاب است که همه ساله مقدار زیادی جلغوزه سیاه از این ولسوالی‌ها به سایر ولایت‌ها وحتی به خارج از کشور به عنوان میوه خشک افغانستان، صادر می‌گردد و جایگاه خاصی را در بازارهای محلی و بین‌المللی دارا می‌باشد.»

جلغوزه یکی از اقلام مهم صادرات میوه خشک کشور است که از شهرت فراوانی در بازارهای داخلی و جهانی برخوردار است.

جنگلات جلغوزه عمدتا در ولایت‌های شرقی کشور است، اما در سال‌های اخیر وزارت زراعت به دنبال گسترش این میوه به سایر ولایت‌های کشور نیز است.

افغانستان سالانه بیش از ۳۰ هزار تن جلغوزه تولید می‌کند که از این میان حدود ۱۳ هزار تن آن را به خارج از کشور صادر می‌کند.

از سوی دیگر بخش بزرگی از حاصلات جلغوزه کشور به شکل قاچاق به پاکستان می‌رود و از آن‌جا به نام این کشور به بازارهای جهانی صادر می‌شود.

شریک سازید: