Breaking News
در جریان عملیات علیه ابوبکر بغدادی ‘دو نفر بازداشت شده‌اند’

در جریان عملیات علیه ابوبکر بغدادی ‘دو نفر بازداشت شده‌اند’

پنتاگون می گوید در جریان عملیات ارتش آمریکا علیه محل اختفای ابوبکر بغدادی رهبر گروه “دولت اسلامی” در سوریه، دو مرد را دستگیر کرده است.

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، گفت که این افراد اکنون “در مرکزی امن نگهداری می شوند.”

او همچنین اعلام کرد که بقایای ابوبکر بغدادی اکنون دفع شده و در حال حاضر برنامه ای برای انتشار تصاویر مرگ او وجود ندارد.

آمریکا می گوید ابوبکر بغدادی در جریان عملیات کماندوهای آمریکایی خودکشی کرد.

ژنرال میلی به خبرنگاران گفت: “بقایای بغدادی به مرکزی امن منتقل شد تا هویت او با آزمایش های پزشکی دی ان ای تایید شود، و دفع بقایای او اکنون انجام و کامل شده، که به شیوه ای مناسب انجام شد.”

او که بلندپایه‌ترین مقام ارتش آمریکاست گفت که عکس ها و ویدئوهای عملیات هم اکنون “فرآیند خروج از طبقه بندی را طی می کند.”

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، پیشتر اشاره کرده بود که بعضی از تصاویر عملیات ممکن است منتشر شود.

درحال حاضر جزییات بیشتری از دو مردی که در محل اختفای ابوبکر بغدادی اسیر شده اند وجود ندارد.

ابوبکر بغدادی؛ نیویورک تایمز: ترامپ فیلم لحظه عملیات را خودش ندیده، فیلم‌ها صدا نداشته
دونالد ترامپ: ابوبکر بغدادی، رهبر داعش کشته شده است
مرگ ابوبکر بغدادی؛ واکنش‌های بین‌المللی از تبریک تا تکذیب
دونالد ترامپ روز یکشنبه اعلام کرد که بغدادی پس از گریز به داخل یک تونل، درحالی که سگ های ارتش آمریکا او را دنبال می کردند، با منفجر کردن جلیقه ای انفجاری خودکشی کرد.

پنتاگون می گوید هیچ یک از خدمه ارتش این کشور در حمله کشته نشده اما یکی از سگ های ارتش به شدت زخمی شده است.

او در پاسخ به سوالی درباره این اظهارات آقای ترامپ که بغدادی پیش از مرگ “ضجه و مویه” کرده است گفت او نمی داند این اطلاعات از کجا آمده است و افزود: “فرض می کنم محصول گفتگوی مستقیم با اعضای یگان (کماندویی) بوده باشد.”

ژنرال میلی همچنین گفت که نیروهای آمریکایی به حفاظت از میادین نفتی در برابر تهدید پیکارجویان داعش ادامه خواهند داد هرچند “در پایان نیروها را به کشور برمی گردانیم.”

آقای ترامپ گفته که آمریکا باید بتواند بخشی از نفت را بردارد، اما منتقدان می گویند این کار ناقض کنوانسیون ژنو علیه غارت منابع طبیعی خواهد بود.
ابوبکر بغدادی که بود؟

او در سال ۱۹۷۱ در شهر سامرا در استان صلاح الدین عراق به دنیا آمد.

گفته می شود که او در کودکی عشق زیادی به تلاوت قرآن و یادگیری قوانین شرع داشت، و اعضای خانواده اش را به خاطر کوتاهی در ادای فرایض دینی سرزنش می کرد.

گفته می شود او در دوره فوق لیسانس در دانشگاه صدام حسین، زمانی که به ادامه تحصیل در رشته مطالعات قرآنی می اندیشید به گروه های تندرو اسلام گرا نزدیک شد.

در پایان سال ۲۰۰۰ او کاملا به جهادگرایی سلفی روی آورده بود و به همکاری با القاعده در عراق پرداخت – گروهی که “دولت اسلامی” از آن سر بر آورد.

ابوبکر بغدادی چگونه ردگیری شد؟ جانشین او کیست؟
مرگ ابوبکر بغدادی؛ کاربران ایرانی توییتر چه می‌گویند؟
سرنوشت ‘خلافت اسلامی’ بغدادی
داعش در اوج قدرتش حدود ۸۸ هزار کیلومتر مربع از خاک عراق و سوریه را تصرف کرده بود.

رشته شکست های جدی این گروه در سال ۲۰۱۶ شروع شد و سال بعد از شهر موصل عراق بیرون رانده شد. به این ترتیب بغدادی و پیروانش از پایگاهی که در آن اعلام “خلافت” کرده بودند محروم شدند.

این گروه در ماه اکتبر ۲۰۱۸ از شهر رقه، مهم ترین پایگاهش در سوریه، هم رانده شد. شکست های داعش در سراسر ۲۰۱۸ ادامه داشت که با عقب نشینی آن از باغوز به اوج رسید.

“نیروهای دمکراتیک سوریه” تحت هدایت کردها در ماه مارس ۲۰۱۹ کنترل باغوز را به دست گرفتند و پایان “خلافت” داعش را اعلام کردند.

شریک سازید: