Breaking News
تصمیم تازه ایران درباره سایت اتمی فردو؛ اتحادیه اروپا، روسیه و فرانسه ابراز نگرانی کردند

تصمیم تازه ایران درباره سایت اتمی فردو؛ اتحادیه اروپا، روسیه و فرانسه ابراز نگرانی کردند

ساعاتی پس از آنکه حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، اعلام کرد گازدهی به سانترفیوژهای فردو از سرگرفته می‌شود، فرانسه، بریتانیا، روسیه و اتحادیه اروپا از این تصمیم ابراز نگرانی کردند.

سخنگوی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفته است مسکو علیرغم رابطه خوب با ایران با نگرانی اوضاع را تحت نظر دارد. سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم گفته اظهارات حسن روحانی درباره کاهش مجدد تعهدات ایران مایه نگرانی است.

پیش از این وزارت خارجه فرانسه با انتشار بیانیه ای از ایران خواست از تصمیم خود در غنی سازی مجدد در مرکز فردو منصرف شود و اجرای تعهدات خود در برجام را مجدد از سر بگیرد.

بیانیه وزارت خارجه فرانسه می گوید “ما به همراه آلمان و بریتانیا و سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا، بارها نگرانی عمیق خود را در مورد اقدامات اخیر ایران که در تضاد با تعهدات این کشور در قالب برجام است، اعلام کرده ایم”.

دامینیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا هم در واکنش به این تصمیم ایران گفته این اقدام نه تنها برجام را به خطر می‌اندازد بلکه تهدید برای امنیت ملی بریتانیا محسوب می‌شود.

آقای راب در بیانیه‌ای از ایران خواسته است که به تعهداتش در برجام پایبند بماند و فورا به وضعیت قبل از مراحل عقب‌نشینی تعهداتش برگردد.

رئیس جمهور ایران صبح امروز چهاردهم آبان (پنجم نوامبر) خبر داد که در چهارمین گام کاهش تعهدات در توافق هسته‌ای برجام، جمهوری اسلامی ایران گازدهی به سانترفیوژهای فردو از فردا آغاز می‌شود.

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی هم خبر داده که تصمیم ایران به طور رسمی به اطلاع آژانس رسانده شده است. ایران از آژانس خواسته بازرسان این نهاد در زمان شروع گازدهی به سانترفیوژها حاضر باشند.
مطابق توافق برجام ایران هزار و ۴۴ سانترفیوژ در مرکز اتمی فردو دارد که پس از اجرایی شدن برجام قرار بود برای غنی سازی اورانیوم استفاده نشود.

آقای روحانی گفته “ممکن است آنها سر و صدا کنند که چرا در فردو اینکار را می‌کنید و حساسیت آنها را می‌دانیم ولی در عین حال هروقت به تعهداتشان عمل کردند تزریق گاز را قطع خواهیم کرد”.

ایران می گوید تصمیم به کاهش اجرای تعهداتش به دلیل اقدام آمریکا در بازگرداندن تحریم ها و ناتوانی اروپا در تامین منافع اقتصادی است که تهران باید از آن برخوردار می شده است.

مرکز اتمی فردو یکی از موارد عمده اختلاف ایران و گروه ۱+۵ شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین به همراه آلمان بود. این مرکز به عنوان پشتیبانی از کاخانه غنی سازی اورانیوم نطنز و در دل کوه های جنوب تهران در نزدیکی قم ساخته شده است.

درخواست کشورهای گروه ۱+۵ در جریان مذاکرات اتمی برچیده شدن این مرکز بود اما سرانجام پس از گفت و گوهای فشرده و طولانی، دو طرف کردند فردو از مرکز غنی سازی به مرکز تحقیق و توسعه تبدیل شود و تعداد سانترفیوژهای آن به هزار و ۴۴ ماشین کاهش پیدا کند.

مطابق توافق اتمی برجام سانترفیوژهای باقی مانده در فردو می بایست جنبه تحقیق و توسعه داشته باشد و از آن برای غنی سازی اورانیوم استفاده نشود.

رئیس جمهور ایران که امروز خبر از آغاز گازدهی به سانترفیوژهای فردو داده، گفته است که در صورت اجرای کامل تعهدات طرف های دیگر برجام، ایران هم مجددا اجرای بخش هایی از برجام را که کاهش داده، از سر می گیرد و به تعهدات خود باز می گردد.

آقای روحانی گفته “اگر راه حل درستی را یافتیم که تحریم ها برداشته شود، به راحتی بتوانیم نفت خود را بفروشیم، از پول های موجود در بانک استفاده کنیم و سایر تحریم ها در بیمه و فلزات لغو شود؛ ماهم کاملا به شرایط گذشته برمی گردیم”.

روحانی: در چهارمین گام کاهش تعهدات، گازدهی به سانترفیوژهای فردو را آغاز می‌کنیم
آشنایی با مرکز غنی‌سازی فردو
آمریکا دو معافیت همکاری هسته‌ای با ایران را لغو کرد
هشدار ایران: غنی‌سازی ۲۰ درصدی در فردو را پنج روزه راه می‌اندازیم

شریک سازید: