Breaking News
تاکید بر آموزش دختران صنف‌های ۷ تا ۱۲ در افغانستان

تاکید بر آموزش دختران صنف‌های ۷ تا ۱۲ در افغانستان

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین کشور، آموزش را حق بنیادی هر انسان دانسته است و از حکومت سرپرست خواسته است که در مکتب‌ها را به روی دختران دانش‌آموز بازگشایی کند.

آقای کرزی بار دیگر در صفحه تویترش از عالمان دین و بزرگان اقوام کشور خواسته است تا دانش‌آموزان به ویژه دختران را به آموزش و پرورش تشویق کنند.

وی از حکومت سرپرست نیز خواسته است تا دروازه‌های مکتب‌های دختران را بگشاید.

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین، گفت: «به مناسبت روز جهانی سوادآموزی دسترسی به تعلیم و آموزش از جملهٔ اساسی‌ترین حقوق بشری است که ملت‌ها را به تعالی و رفاه می‌رساند. آرزو دارم علمای کرام، بزرگان و متنفذین کشور، تعلیم و تحصیل جوانان عزیز ما ، اعم از دختران و پسران را هرچه بیشتر تشویق نمایند. در همین راستا از حکومت سر پرست اسلامی می‌خواهم درب مکاتب متوسطه و لیسهٔ دخترانه را در سراسر کشور بگشاید و زمینهٔ تعلیم و آموزش را برای اولاد وطن فراهم نماید تا با تکیه به بازوان توانمند ایشان همهٔ ما به ترقی و سعادت دست یابیم.»

از سویی هم، رینا امیری، نماینده ویژه ایالات متحده امریکا برای حقوق بشر و زنان افغانستان گفته است که افغانستان تنها کشوری در جهان است که مانع آموزش دختران شده است.

خانم امیری در این باره گفته است: «دختران افغان هنوز از دسترسی به آموزش محروم هستند. هیچ کشور دیگری مانع آموزش فرزندانش در این راه نمی‌شود. دختران افغان رویای روزی را در سر می پرورانند که بتوانند با برادران شان به مکتب بازگردند و به آینده افغانستان کمک کنند.»

شماری از دختران دانش‌آموز می‌گویند که رفتن به مکتب تنها به معنی فراگرفتن آموزش برای آنان نبوده بل آنان از آموزش، مهارت‌‌های اجتماعی مانند مهارت‌های سخنرانی، آداب معاشرت و طرز رفتار نیز محروم شده اند.

پروانه، دانش‌آموز صنف ده، می‌گوید: «من امید دارم که دوباره امارت اسلامی درهای مکاتب را دوباره باز کند.»

یکی دیگر از دانش‌آموزان به طلوع‌نیوز گفت: «خیلی آسیب می‌زند، مثلا، همین که در مکتب می‌رود معلم همه چیز را برایش یاد می‌دهد، طرز صحبت کردن، طرز کار کردن، درس خواندن و همه این چیز را و از همه چیز پس می‌ماند.»

این در حالی‌ست که نماینده ایالات متحده امریکا در سازمان ملل متحد در دیدار با رینا امیری و شماری از زنان افغانستان گفته است که برای پشتیبانی از زنان و دختران افغانستان ادامه خواهد داد.

شریک سازید: