Breaking News
یوناما: در ۹ ماه گذشته بیش از دو هزار غیرنظامی جان باخته‌اند

یوناما: در ۹ ماه گذشته بیش از دو هزار غیرنظامی جان باخته‌اند

دفتر نمایندگی سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان می‌گوید که هرچند تلفات غیرنظامیان در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته، اما مذاکرات جاری صلح هیچ تاثیری روی جان باختن افراد غیرنظامی نداشته است.

دفتر نمایندگی سیاسی سازمان ملل متحد در کابل روز (سه‌ شنبه، ششم عقرب) با نشر گزارشی گفته است که در ۹ ماه نخست سال جاری میلادی دو هزار ۱۱۷ غیرنظامی کشته شده‌اند.

بربنیاد این گزارش، میزان تلفات غیرنظامیان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۳۰ درصد کاهش یافته است.

همچنان در گزارش یوناما شمار زخمی‌های غیرنظامیان در ۹ ماه نخست سال روان میلادی، سه هزار و ۸۲۲ نفر اعلام شده ست.

گزارش دفتر نمایندگی سیاسی سازمان ملل متحد در کابل می‌رساند که ۳۱ درصد قربانیان تلفات غیرنظامیان کودکان و ۱۳ درصد دیگر آن زنان هستند.

با احتساب به این آمار از هر ۱۰ مرگ غیرنظامیان، چهار مورد آن را تلفات زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

به گفته یوناما سطح بالای خشونت‌ها سبب شده که افغانستان همچنان به عوان مرگبارترین کشور برای غیرنظامیان در جهان باقی بماند.

دفتر نمایندگی سیاسی سازمان ملل متحد در کابل تاکید کرده که از آغاز گفت‌وگوهای میان افغانان در قطر تا ۳۰ سپتمبر سال جاری، هیچ کاهشی در تلفات غیرنظامیان به میان نیامده است.

براساس گزارش یوناما مخالفان مسلح دولت مسوول ۵۸ درصد تلفات غیرنظامیان در کشوراند که مشابه سال گذشته است.

این گزارش می‌رساند که آمار تلفات غیرنظامیان از سوی گروه طالبان نسبت به سال گذشته ۶ درصد افزایش یافته است.

همچنان بربنیاد این گزارش درگیری‌های زمینی نیروهای امنیتی با جنگ‌جویان گروه طالبان یک سوم تلفات غیرنظامیان را تشکیل می‌دهند.

در ادامه گزارش یوناما آمده که پس از درگیری‌های زمینی نیروهای امنیتی و طالبان، حملات انتحاری و مواد جاسازی شده انفجاری ۲۹ درصد، قتل‌های هدفمند ۱۶ درصد و حملات هوایی نیز ۸ درصد از تلفات غیرنظامیان را تشکیل می‌دهد.

گزارش یوناما می‌رساند که عامل ۲۸ درصد تلفات غیرنظامیان نیروهای مسلح طرفدار دولت است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۳۴ درصد کاهش یافته است.

همچنان این گزارش گفته است که نیروهای امنیتی عامل ۲۳ درصد از تلفات غیرنظامی بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییری نه کرده است.

تلفات غیرنظامیان در افغانستان همواره یکی از نگرانی‌های جدی سازمان ملل متحد و جامعه جهانی بوده و همیشه از طرف‌های درگیر خواسته شده تا نسبت به حفظ امنیت غیرنظامیان از هیچ تلاشی دریغ نه کنند.

شریک سازید: