Breaking News
خشونت‌ها در افغانستان؛ هزاران تن در شمال و جنوب بیجا شده‌اند

خشونت‌ها در افغانستان؛ هزاران تن در شمال و جنوب بیجا شده‌اند

سرپرست وزارت امور داخله می‌گوید که در ولایت‌های لغمان و بغلان، جنگ عامل ناامنی نبوده‌است.

حیات‌الله حیات بر بررسی چگونه‌گی ناامنی‌های اخیر در این ولایت ها تأکید می‌ورزد.

در همین حال، ریاست امور مهاجرین بغلان می‌گوید که تنها در این ولایت، پانزده هزار خانواده در نتیجه جنگ‌های چندین ماهه، بی جا شده‌اند.

به دنبال جنگ‌های اخیر در ولایت لغمان، شماری از نماینده‌گان مردم این ولایت در مجلس، خواستار بررسی چگونه‌گی این خشونت‌ها استند.

گل‌مری لغمانی – عضو مجلس سنا در این باره بیان داشت:«علت و عوامل این چه بود که در لغمان پاسگاه‌ها و پایگاه‌ها سقوط کردند؟ چرا با آن‌که ولسوالی دولت‌شاه سقوط کرد، سربازان فریاد زدند، شما هیچ کمک و همکاریی با آنان نکردید؟»

میرحاتم تره‌خیل – عضو مجلس سنا گفت:«چه باعث شد که لغمان در مدت کوتاهی ناامن شود؟ آیا در اداره محلی هماهنگی وجود ندارد یا مرکز توجه ندارد؟ یا هم کدام مشکل محلی است که این‌هم به شما معلوم می‌باشد.»

سرپرست وزارت امور داخله ناامنی‌های اخیر را در لغمان و نیز در بغلان، برخاسته از جنگ نمی‌داند.

حیات‌الله حیات – سرپرست وزارت امور داخله:«بغلان و لغمان، هردو با جنگ ناامن نشده‌اند، متأسفانه! در این‌جاها عوامل دیگری بودند که ما دقیق کار می‌کنیم و تاحال جلو این توطئه را گرفته‌ایم.»

در این میان، ریاست امور مهاجرین بغلان می‌گوید که جنگ‌ها در این ولایت، ماه‌هاست که هزاران خانواده را از چندین ولسوالی، بی‌جا ساخته‌اند.

شریف‌الله شفق – رییس امور مهاجرین بغلان:«بیش از پانزده هزار فامیل بی‌جا شده که متأسفانه این ارقام بسیار درشت است و این فعلاً در حالت افزایش است.»

شماری از این بی‌جاشده‌گان جنگ‌های بغلان، خواستار تأمین امنیت هرچه‌زودتر در بخش‌های جنگ‌زده این ولایت استند.

شیراعظم – باشنده ولسوالی بغلان مرکزی:«طیاره بمبارد کرد، همین چهار اطراف کلینیک خانه خودم است که تخریب شده و به ما حال و روز زنده‌گی نمانده است.»

محمد اسحق – باشند ولسوالی بغلان مرکزی گفت:«غیر ما خود ما، جان ما، یک کالای خود را به خود نیاوردیم؛ کُل مردم ما مهاجر است.»

عبدالسلام – باشنده ولسوالی دهنه غوری گفت:«خانه‌شان چپه شده، دربدر، طیاره بمبارد کرده، از طرف دشمن هم راکت خورده، از طرف دولت هم خورده.»

پیشتر وزارت امور مهاجرین و عودت‌کننده‌گان گفت که تنها در جنگ‌های دوماه اخیر در کشور، در حدود هشت هزار خانواده بی‌جا شده‌اند.

لغمان، بغلان، کندز، هلمند و کندهار، از ولایت‌هایی استند که در این مدت، بیشترین شمار بیجاشده‌گان را داشته‌اند.

شریک سازید: