Breaking News
ستانکزی: عجله در مذاکرات نباید منافع مردم را با خطر روبه‌رو بسازد

ستانکزی: عجله در مذاکرات نباید منافع مردم را با خطر روبه‌رو بسازد

در پی توقف مذاکرات صلح دوحه، معصوم ستانکزی، رییس هیئت مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان می‌گوید که نباید عجله در مذاکرات صلح منافع مردم افغانستان را با خطر روبه‌رو بسازد.

او می‌افزاید که روند صلح افغانستان با نگرانی‌هایی همراه است و هیئت‌های مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان باید به نگرانی‌های مردم پاسخ‌گو باشند.

آقای ستانکزی بیان داشت: «مسلۀ صلح تنها مربوط به هیئت صلح و هیئت مذاکره کننده نیست، بلکه مربوط می‌شود به تمام مردم افغانستان و به خصوص اقشار گوناگون جامعه افغانستان که هر کدام به نوبه خود تشویق‌ها و توقعات خود را دارند.»

دور دوم مذاکرات صلح در دوحه در حدود یک ماه پیش آغاز شد؛ اما گفت‌وگوها میان هیئت‌های جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان از سه هفته بدینسو متوقف استند. هیئت طالبان سرگرم سفر به کشورهای روسیه و ایران استند و هیئت جمهوری اسلامی افغانستان در دوحه منتظر برگشت طالبان به میز مذاکره.

اما تاکنون معلوم نیست که چه زمانی گفت‌وگوها دوباره آغاز خواهند شد.

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی در واکنش به تأخیر مذاکرات، از طالبان خواسته‌است که بهانه‌جویی نکنند و به میز مذاکرات برگردند.

در یک اعلامیۀ شورای عالی مصالحۀ ملی آمده‌است: «با تأسف هیئت تحریک طالبان با بهانه‌تراشی‌های ناموجه و دلایل و انگیزه‌های نامعقول باعث تأخیر در آغاز مذاکرات گردیده و به‌جای بحث و مذاکره روی قضایای اصلی، پایان جنگ و خشونت، مسلمان‌ کشی و افزودن به درد و آلام مردم افغانستان مصروف سفرها و بحث‌های حاشیه‌یی است و نیروهای این گروه هم‌چنان به جنگ و خشونت علیه مردم افغانستان ادامه می‌دهد.»

محمد ناطقی، عضو هیئت جمهوری اسلامی افغانستان اظهار داشت: «ماشین صلح حرکت می‌کند و ما خوش استیم که این ماشین راه بیفتد و زودتر صلح بیاید در افغانستان، اما صلح آمدنی است و خواست ملی است.»

در همین حال، وزیر خارجه امریکا در دیدار با زلمی خلیل‌زاد، فرستادۀ ویژۀ ایالات متحده برای صلح افغانستان بر ادامۀ پشتیبانی امریکا از افغانستان در برابر تهدید هراس‌افگنی، دستیابی به یک توافق سیاسی عادلانه و پایدار و برقراری آتش‌بس دایمی تأکید کرده‌است.

انتونی بلینکین، هم‌چنین تصریح کرده‌است که راهبرد واشنگتن برای افغانستان بربنیاد شرایط پیش خواهد رفت.

اما کارشناسان و آگاهان سیاسی در افغانستان به این باور استند که چگونگی دستیابی به صلح وابسته به ارادۀ امریکا و عملکرد هیئت‌های مذاکره کننده است.

سرور نیازی،  آگاه مسایل سیاسی گفت: «اگر صحبت‌های امریکا خلاص نشود، بیرون شدن آنان از افغانستان یقنینی نشود و توافق‌نامه را آنان تأیید نکند، به نظر من آنان می‌گویند که مذاکرات بین الافغانی فایده ندارد.»

سیداکبر آغا، فرمانده پیشین طالبان نیز افزود: «اگر ما از یک طرف جنگ را ادامه می‌دهیم و از طرف دیگر سر میز گفت وگو می‌نشینیم؛ من فکر می‌کنم این یک کار احمقانه است.»

با این همه نگرانی‌‎ها، ایالات متحده امریکا توافق‌نامۀ صلح را با طالبان زیر بازنگری دارد. جو بایدن در سخنرانی جمعه شب دربارۀ سیاست خارجی امریکا، از افغانستان نامی نبرد که به‌گفتۀ آگاهان، نشان می‌دهد حکومت تازه امریکا هنوز دربارۀ روند صلح افغانستان و توافق‌نامه دوحه تصمیمی نگرفته‌است.

شریک سازید: