Breaking News
سازمان جهانی مهاجرت: ٪۵۹ جمعیت افغانستان وابسته به کمک‌های بشری استند

سازمان جهانی مهاجرت: ٪۵۹ جمعیت افغانستان وابسته به کمک‌های بشری استند

سازمان جهانی مهاجرت در تازه‌ترین گزارش‌اش می‌گوید که نزدیک به ۲۴.۵ میلیون انسان در افغانستان که ۵۹ درصد جمعیت این کشور را می‌سازند در زنده‌گی روزمره شان به کمک‌های اضطراری و جهانی وابسته هستند.

بربنیاد این گزارش، از ماه اگست سال ۲۰۲۱ بدینسو به گونه تخمینی تمامی شهروندان افغانستان در فقر بسر می‌برند و این کشور با خطر فروپاشی نظامند روبه‌رو است.

در بخش از این گزارش آمده است: «مردمی که در ۳۴ ولایت افغانستان زنده‌گی می‌کنند به کمک‌های اضطراری نیاز دارند. ارائه خدمات پایه به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و برنامه‌های توسعه‌یی به حالت تعلیق درآمده است. شوک‌های اقتصادی و زیست‌محیطی مداوم منجر به کاهش قابل توجه درآمد، کاهش جریان‌های حواله‌ای و افزایش قیمت‌ها مواد غذایی و سایر کالاها شده است.»

سازمان جهانی مهاجریت، وضعیت در افغانستان را فاجعه‌بار خوانده و خواستار پشتیبانی پایدار از افغانستان شده است.

در همین حال، یک آگاه مسایل اقتصادی، وابستگی بیش از نیم از جمعیت افغانستان را به کمک‌ها جامعه جهانی نگران کننده می‌داند.

سید مسعود، آگاه مسایل اقتصادی گفت: «دومین نقطه از این بسیار عمده این است که نوع فلج بودن حرکات اقتصاد است بخصوص حرکت صنعت و زراعت فقر را دامن می‌زند و ۶۵ درصد از سکتور خدمات در حالت بیکاری رفته است.»

از سویی هم، رییس پیشین اتحادیه بانک‌های افغانستان می‌گوید که محدود شدن روابط بانکی افغانستان با جهان بر انتقال کمک‌‌ نهادهای مددرسان اثر منفی می‌گذارد و میزان فقر در کشور را افزایش خواهد داد.

سیر قریشی، رییس پیشین اتحادیه بانک‌های افغانستان گفت: «اگر چنین شرایط دوام پیدا کند این می‌تواند که در نهایت بالای فعالیت‌های اقتصادی اثر منفی داشته باشد، در پهلوی این سطح فقر که هر روز در حالت بدتر شدن است سطح بیکاری و سطح قدرت خرید مردم می‌تواند بیشتر این را متاثر بسازد.»

این درحالی‌ست که سرازیر شدن سیلاب‌ها، بسیاری باشنده‌های کشور به ویژه کشاورزان را آسیب رسانده است.

برخی از باشنده‌گان پایتخت می‌گویند که از یک سال بدینسو، بیشتر با چالش‌های اقتصادی روبه‌رو اند.

رمضان، باشنده کابل گفت: «کاروبار نیست، در طول یک سال کار صفر شده روز به روز وضعیت مردم بدتر شده می‌رود.»

محمد نبی، باشنده کابل گفت: «شبانه که خانه می‌روم پنجاه روپیه را به خانه می‌دهم بچه‌هایم می‌گویند پول مکتب‌ام کاغذ‌ام و قلم‌ام خلاص.»

سازمان بین المللی مهاجرت در گزارش‌اش افزوده است که این سازمان در یک سال گذشته، به بیش از یک میلیون و سه‌صد هزار تن در افغانستان مواد غذایی، سرپناه و خدمات بهداشتی فراهم کرده است و به کمک‌های در این ادامه خواهد داد.

شریک سازید: