Breaking News
وزارت انرژی و آب از نبود بودجه کافی برای پیشبرد پروژه‌های توسعه‌یی خبر داد

وزارت انرژی و آب از نبود بودجه کافی برای پیشبرد پروژه‌های توسعه‌یی خبر داد

وزارت انرژی و آب می‌گوید که برای پیشبرد پروژه‌های توسعه‌یی بودجه کافی ندارد. این وزارت برای حل این مشکل یک طرح تازه را پیشنهاد کرده است.

سرپرست وزارت انرژی و آب از کشورهای کمک کننده می‌خواهد که پروژه‌های نیمه کاره شان را در افغانستان تکمیل نمایند.

از سوی هم وزارت انرژی و آب از جامعه جهانی می‌خواهد که از پروژه‌های زیربنایی در افغانستان پشتیبانی نماید.

عبداللطیف منصور، سرپرست وزارت انرژی و آب، گفت: «شاید از دیگر وزارت‌ها هم انتقال یافته باشد. اما بودجه ما را به عنوان اینکه فعلاً در افغانستان جنگ است به ادارات دیگر انتقال داده بود.»

سرپرست وزارت انرژی و آب همچنان می‌گوید که  این وزارت در تلاش پرداخت بدهی های شرکت برشنا است اما محدودیت بر بانک‌های کشورهای منطقه روند پرداخت آن را با مشکل روبه‌رو ساخته است.

عبداللطیف منصور می‌گوید: «وقتی که ما به قدرت آمدیم، حکومت پیشین از کشورهای ماننده تاجیکستان، ایران و ازبیکستان که برق را وارد می کنیم قرض‌های چهار پنج ماه باقی مانده بود که آن تقریباً ۳۵ میلیون بود.»

در همین حال، شرکت برشنا به این باور است که خشکسالی‌های اخیر در کشور سبب شده است تا تولید برق از منابع داخلی کاهش یابد.

حکمت الله میوندی، سخنگوی شرکت برشنا، گفت: «برق وارداتی ما که از همسایه ها می خریم، آنرا مطابق قرارداد و منظم می خریم یعنی هیچ نوع کمبودی و مشکل در آن ایجاد نشده است. یگانه مشکل این است که منابع داخلی کمبود شده است و آب خشک شده است؛ وقتی شبکه های داخلی فعال نباشند ولتاژ برق وارداتی به اندازه که باید جذب شود، جذب نمی شود.»

افغانستان بیش از هشتاد درصد برق را از کشورهای آسیای میانه وارد می‌کند.

با این هم، وزارت انرژی و آب تفاهم‌نامه‌هایی را با ایران، ازبیکستان و کشورهای دیگر از بهر فراهم سازی برق به امضا رسانده است.

شریک سازید: