Breaking News
سازمان ملل: شمار افراد نیازمند افغانستان در سال آینده میلادی به ۱۶ میلیون می‌رسد

سازمان ملل: شمار افراد نیازمند افغانستان در سال آینده میلادی به ۱۶ میلیون می‌رسد

رامش راجا سنگم، معاون دبیرکل سازمان ملل و معاون هماهنگ کننده امور بشر دوستانه این نهاد گفته که شمار افرادی که به کمک‌های بشردوستانه در افغانستان نیاز دارند در حال افزایش است.

او در گفتگو با خلیل نوری، خبرنگار بی‌بی‌سی گفت که شانزده میلیون افغان در سال ۲۰۲۱ به کمک‌های بشردوستانه نیاز خواهند داشت که نسبت به سال جاری میلادی شمار آنان پنج میلیون بیشتر خواهند شد.

آقای سنگم که به تازگی از ولسوالی “دند” ولایت قندهار در جنوب افغانستان از یک کمپ مهاجرین دیدار کرده، گفت که درین اردوگاه شش هزار نفر زندگی می‌کنند که بیشترشان هم کشاورزان فقیر هستند که جنگ همه چیز شان را ویران کرده است. به گفته او آنان خانه، دام/مواشی و زمین‌های شان را از دست داده و مجبور به ترک ولسوالی دند شده و حالا در خیمه‌ها/چادر زندگی می‌کنند و هیچ درآمدی ندارند.

افغانستان
توضیح تصویر،این مقام سازمان ملل بتازگی از اردوگاه دند دیدار کرده است

او با اشاره به اینکه غیرنظامیان آواره شده از مصونیت لازم برخوردار نیستند، گفت که شش ماه پیش یازده میلیون افغان به کمک‌های بشری نیازمند بودند، حالا برای سال ۲۰۲۱ پیش بینی می‌شود که شمار آنان به ۱۶ میلیون برسند.

آقای سنگم در پاسخ به این پرسش که درگیری مسلحانه به روند کمک رسانی چقدر مشکل ایجاد کرده، گفت که اولین تاثیر جنگ این است که مردم مجبور به ترک خانه‌هایشان شده و آن زمان نه درآمدی دارند و نه هم به منابع دیگری دسترسی دارند و به کمک‌های بشردوستانه متکی می‌شوند.

او گفت که برای کمک به آسیب دیدگان جنگ در سال ۲۰۲۰ یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار پول نیاز بود و در سال آینده میلادی نیاز به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار برای کمک‌های فوری نیاز است و افراد نیازمند در حال افزایش.

افغانستان

آقای سنگم گفت که به دلیل شیوع کووید ۱۹، اوضاع در جهان و افغانستان در حال بدتر شدن است. محدودیت‌ها بر رفت و آمد و حمل و نقل به شدت بر زندگی افغان‌ها تاثیر گذاشته و باعث افزایش بیکاری در بخش دولتی و خصوصی شده است.

او ابراز امیداوری کرد که مذاکرات بین الافغانی صلح دوحه نتیجه لازم را بدهد و از این مذاکرات یک توافق قوی، معتبر و پخته صلح بدست بیاید که به بازسازی افغانستان کمک کند.

شریک سازید: