Breaking News
رهایی زندانیان: طالبان مخالف فرمان رییس جمهور غنی است

رهایی زندانیان: طالبان مخالف فرمان رییس جمهور غنی است

طالبان گفته است که طرح رییس جمهور افغانستان در پیوند به رهایی زندانیان طالب در تضاد با توافقنامۀ صلح میان امریکا و طالبان است و آنان تاکید ورزیده اند که تا زمانیکه ۵۰۰۰ زندانی شان به یکبارگی آزاد نشوند، مذاکرات بین الافغانی آغاز نخواهد شد.

توافقنامه صلح میان ایالات متحده آمریکا و گروه طالبان روز شنبه (۲۹ فبروری) به امضا رسید.

توافقنامه صلح روی چهار بخش عمده متمرکز است؛ ضمانت گروه طالبان در عدم استفاده خاک افغانستان علیه امنیت آمریکا و متحدان آن، ارائه جدول زمانی خروج کامل نیروهای آمریکایی و ناتو ظرف ۱۴ ماه آینده، برگزاری مذاکرات بین‌الافغانی در دهم مارچ و بحث روی یک آتش‌بس همه‌جانبه در جریان مذاکرات بین‌الافغانی.

آزادی پنج هزار زندانی طالبان در ده روز پس از توافق و قبل از آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی از موارد مطرح شده در این توافقنامه است.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر به خبرگزاری رویترز گفته است که آن گروه “هرگز به رهایی مشروط” زندانیان طالبان توافق نخواهد کرد.

او با اشاره به طرح حکومت افغانستان برای رهایی زندانیان گفته است که چنین چیزی در تضاد با توافق صلح میان امریکا و طالبان است.

محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور روز گذشته (سه شنبه ۲۰ حوت) فرمانی را صادر کرد که بر اساس آن ۱۵۰۰ زندانی طالبان به نشانۀ حسن نیت، سر از تاریخ ۲۴ حوت روزانه صد زندانی آزاد خواهد شد.

در این فرمان آمده است که ۳۵۰۰ زندانی دیگر طالبان همگام با پیشرفت مذاکرات صلح و مشروط بر اینکه سطح خشونت طالبان کاهش یابد، از بند رها خواهند شد.

شریک سازید: