Breaking News
کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان: آرای ۷۷ محل رای‌دهی باطل و ۱۸۰۰ محل بازشماری می‌شود

کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان: آرای ۷۷ محل رای‌دهی باطل و ۱۸۰۰ محل بازشماری می‌شود

کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان پس از رسیدگی به بیش از ۴۵۰۰ شکایت انتخاباتی، آرای ۷۷ محل را باطل اعلام کرده و گفته که آرای ۱۸۱۷ محل دیگر بازشماری خواهند شد.

این کمیسیون امروز با اعلام پایان مرحله رسیدگی به شکایات انتخابات ریاست جمهوری افغانستان گفت که از میان ۴۵۲۸ شکایت در مورد ۳۳۶۲ شکایت تصمیم گرفته شده و ۶۶ شکایت دیگر در مرحله بررسی قرار دارند.

دین محمد عظیمی، معاون این کمیسیون امروز در یک نشست خبری گفت که شکایات در ۳۲ نوع دسته‌بندی شده‌اند که شامل مشکلات در دستگاه‌های بیومتریک، دخالت برخی کارمندان کمیسیون انتخابات در روز انتخابات، دستبرد به فرم نتایج و دیگر موارد است.

آقای عظیمی اضافه کرد که از مجموع شکایات ۱۷۸۰ مورد آن به دلیل نبود مدارک کافی رد شده و ۶۶۹ مورد دیگر در حد “توصیه و اقدام اصلاحی” بوده است.

معاون این نهاد افزود که که ۵۴ نفر از افراد بلند پایه و مقامات دولتی به دلیل شرکت در کمپین‌های انتخاباتی یا تخطی در سراسر افغانستان جریمه نقدی و ۹۰۷ مورد دیگر به اتهام جرایم انتخاباتی به مراجع عدلی و قضایی معرفی شده‌اند.
در همین حال کمیسیون انتخابات افغانستان می‌گوید که روند انتقال اطلاعات بیومتریکی رای‌دهندگان تا پایان امروز تکمیل خواهد شد. عبدالعزیز ابراهیمی، سخنگوی این کمیسیون گفت با تکمیل این روند مرحله تصفیه آرا شروع خواهد شد.

پیش از این کمیسیون انتخابات افغانستان گفته بود که روند انتقال اطلاعات از دستگاه بیومتریک به بانک اطلاعات دفتر مرکزی این کمیسیون تا (۲۳ مهر/میزان) تکمیل می‌شود اما به گفته مسئولان تاکنون حدود ۹۳ درصد این روند تکمیل شده است.

دو روز قبل کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام کرده بود که بعد از وارد کردن آرای ۲۲ هزار و ۵۸۸ محل رای‌گیری به سیستم مرکزی، شمار آرای دارای اطلاعات بیومتریک این تعداد از محل‌ها یک میلیون و ۷۳۷ هزار و ۷۸ رای بوده است.

بر اساس تقویم انتخابات افغانستان، نتایج ابتدایی انتخابات در (۲۷ میزان/مهر) یعنی تا دو روز دیگر اعلام خواهد شد اما کمیسیون انتخابات می‌گوید امکان تاخیر در اعلام نتایج انتخابات وجود دارد.

آقای ابراهیمی، به بی‌بی‌سی گفت به دلیل تامین شفافیت و تفکیک تمامی آرای مشکوک ممکن است اعلام نتایج ابتدایی به تاخیر بیافتد.

او گفت “نمی خواهیم تا شفافیت قربانی سرعت” شود.

شریک سازید: