Breaking News
هشدار ادارۀ حفاظت از محیط زیست از تغییرات اقلیمی و گرم شدن کشور

هشدار ادارۀ حفاظت از محیط زیست از تغییرات اقلیمی و گرم شدن کشور

در پی سرازیرشدن سیلاب‌ها در ۱۳ ولایت کشور و جان باختن بیش از ۱۵۰ تن در این سیلاب‌ها، ادارۀ ملی حفاظت از محیط زیست می‌گوید که این سیلاب‌ها پیامدهای تغییرات اقلیمی و گرم‌شدن زمین است.

این اداره هشدار می‌دهد که تغییرات اقلیمی و گرم شدن افغانستان رویدادهای ناگوارتری را در پی خواهد داشت.

صمیم هوشمند، مسؤول بخش تغییر اقلیم این اداره می‌گوید که آب شدن یخچال‌های طبیعی افغانستان و افزایش گرمای زمین، زنگ خطری برای افغانستان است و سبب می‌شود که رویدادهای طبیعی چون سیلاب‌ها، خشک سالی و بیابان زایی در سال‌های آینده بخش‌هایی از افغانستان را تهدید کند.

او در این باره گفت: «ارقام برای ما نشان می‌دهند که افغانستان رو به گرم شدن است؛ یخچال‌های ما رو به آب شدن است، تنوع حیات را ما از دست می‌دهیم، مملکت ما مملکت فوق‌العاده متضرر است. این‌که یک مقدار بسیار زیاد خاک ما حاصل خیز است رو به صحرا گرایی می‌رود و این زنگ خطر است.»

در همین حال، ریاست حفاظت از محیط زیست کابل می‌گوید که ساخت‌وساز خانه‌ها در مسیر سیلاب‌ها و نبود زیربناها، مبدل شدن چراگاه‌های طبیعی به زمین‌های کشاورزی و کمبود ساحات سبز در کشور سبب شده‌اند که رویدادهای طبیعی از مردم قربانی بگیرند و زیان‌های هنگفت به‌جا بگذارند.

محمد کاظم همایون، رییس حفاظت از محیط زیست کابل بیان داشت:«سیلاب‌ها به‌شدت بیشتر از این ادامه پیدا می‌کند. سالیان متمادی مردم بومی منطقه بخاطر خساراتی که برای شان می‌آید و فرسایش خاک به وجود می‌آید آب‌های شان ازبین می‌رود آب‌ها ملوس می‌شود.»

دیده‌بان محیط زیست نیز می‌گوید که برای کاهش تهدیدهای برخاسته از گرم شدن اقلیم، باید آگاهی مردم در این باره بالا برود.

خپلواک سلیمانزی، کارشناس محیط زیست اظهار داشت: «میکانیزم درست جهت آگاهی‌دهی در سطح ملی و محلی، نصب سیستم‌های هشداردهی قبل از وقوع حادثه راهکار خوب برای جلوگیری از آسیب‌پذیری‌های تغییرات اقلیمی استند؛ مثلا از طریق پیام‌های مبایل، محلی‌سازی پیام‌ها و پخش آن از طریق رسانه‌ها و ایجاد استیشن‌های هایدرو مترولوژیکی تا از تغییرات جویی به صورت روزمره نظارت بتوانیم.»

ادارۀ ملی حفاظت از محیط زیست، سرازیر شدن سیلاب‌ها را در این فصل سال در کشور بی‌پیشینه می‌داند و می‌گوید که در سال‌های آینده ولایت‌های شمال و غرب افغانستان بیشترین آسیب‌پذیری را از رویدادهای طبیعی خواهند داشت.

شریک سازید: