Breaking News
امارت اسلامی خواهان «نهایی‌سازی نقشه راه‌آهن» با ازبیکستان شد

امارت اسلامی خواهان «نهایی‌سازی نقشه راه‌آهن» با ازبیکستان شد

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه در یک نشست مجازی با معاون نخست وزیر و وزیر تجارت ازبیکستان در باره «نهایی‌سازی نقشه راه‌آهن» میان دو کشور گفت‌وگو کرد.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت امور خارجه در صفحه تویتراش نگاشته است که در این گفت‌وگو کابل و تاشکند روی توسعه تجارت، ترانزیت و راه‌آهن ترمز-مزار-کابل-پیشاور تاکید کرده اند.

بخت الرحمن شرافت، رییس اداره راه‌آهن افغانستان می‌گوید که تا یک ماه دیگر کار سروی راه‌آهن ترانس افغانستان آغاز خواهد شد. بخت الرحمن شرافت، گفت: «از تیم‌های تخنیکی سروی توقع زیاد می‌رود که کار شان را در همین ماه آغاز کنند، فعلن از تمام اداره‌ها در این باره بحث دارند.»

در همین حال، اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری می‌گوید که وصل آسیای مرکزی با جنوب آسیا از طریق افغانستان در رشد روابط بازرگانی افغانستان تاثیر مثبت دارد.

خیرالدین مایل، معاون تجارتی اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری گفت: «داشتن خط آهن به هر سه کشور در بخش تجارت، صادرات و واردات شان نقش بسیار مهم را دارد، ما هم از آدرس اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان استقبال می‌کنیم.»

از سویی هم، وزارت اقتصاد می‌گوید که با آغاز کار راه‌آهن ترانس افغانستان، زمینه اشتغال‌زایی به شهروندان کشور در چندین ولایت فراهم خواهد شد.

عبداللطیف نظری، معین وزارت اقتصاد گفت: «خط آهن افغانستان، ترکمنستان و پاکستان می‌تواند افغانستان را به مرکز منطقه‌یی تبدیل کند و در ایجاد شغل و کاهش فقر نقش مهم دارد.»

بربنیاد پلان که از سوی اداره راه‌آهن افغانستان آماده شده است، راه‌آهن ترانس-افغانستان از مزار، سمنگان، پلخمری، کابل، لوگر و جلال‌آباد عبود می‌کند و سرانجام به پاکستان می‌رسد. وزارت امور داخله، مسوولیت تامین امنیت این پروژه و گروه‌های فنی راه‌آهن را به عهده گرفته است.

شریک سازید: