Breaking News
زمری پیکان فرمانده پیشین ‘پلیس نظم عامه’ افغانستان بازداشت شد

زمری پیکان فرمانده پیشین ‘پلیس نظم عامه’ افغانستان بازداشت شد

طارق آرین، سخنگوی وزارت داخله/کشور افغانستان در مصاحبه با بی‌بی‌سی تایید کرد ژنرال زمری پیکان، فرمانده پیشین “پلیس نظم عامه” افغانستان توسط نیروهای امنیت ملی بازداشت شده است.

آقای آرین درباره محل و زمان بازداشت این فرمانده پیشین پلیس جزئیات نداد، ولی گفته می‌شود او شب گذشته بازداشت شده است.

در قوس/ آذر سال گذشته، محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در کنفرانس سالانه مبارزه علیه فساد اداری خواستار بازداشت فوری زمری پیکان شد. وزارت داخله افغانستان در آن زمان گفته بود به بخش‌های مربوطه دستور داده که فورا برای بازداشت آقای پیکان اقدام کنند.

آقای غنی در آن زمان گفته بود که به دلیل عدم دستگیری آقای پیکان شهرت افغانستان و “اراده سیاسی ما” روزانه زیر سئوال می‌رود.

او خطاب به وزیر داخله/ کشور افغانستان گفته بود که “دستگیری این افراد امر است” و در اولین “فرصت باید عملی شود و ما تحمل این را نداریم که مرکز عدلی و قضایی امر کند و اجرا نشود.”

آقای غنی مدعی شد که آقای پیکان “یک نهاد سراسری را که نظم عامه بود به یک منبع فساد تبدیل کرده بود.”

در این زمان وزارت داخله افغانستان اعلام کرده بود که این وزارت به تمام بخش‌های مربوط دستور داده که مطابق حکم محکمه به دستگیری آقای پیکان اقدام کند و گفته بود “هیج کس فراتر از قانون نیست و قانون بر همه به صورت یکسان اجرا می‌شود.”

“پلیس نظم عامه” افغانستان در سال ۱۳۸۸ ایجاد و هدف آن جلوگیری از حملات انتحاری و بمب گذاری‌های کنار جاده اعلام شد.

افغانستان

توضیح تصویر،آقای غنی خواستار بازداشت فوری زمری پیکان، فرمانده پشین پلیس نظم عامه(عمومی) شده بود

در قوس سال ۱۳۹۶ دادستانی افغانستان اعلام کرد که محکمه ابتدایی مرکز عدلی و قضایی مبارزه با جرایم سنگین فساد اداری، زمری پیکان را به هشت سال و شش ماه زندان تنفیذی محکوم کرده است.

دادگاه او را به جرم “غفلت وظیفوی”به زندان محکوم کرد. مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد اداری در آن زمان به بی‌بی‌سی گفت، آقای پیکان به جرم سوء‌استفاده از صلاحیت وظیفوی و فراهم کردن زمینه کشتن یک نفر از سوی دادگاه محکوم شد.

به گفته این نهاد مختار پیکان، پسر آقای زمری پیکان با استفاده از وسایط و سلاح دولتی شخصی را به قتل رسانده بود و پدرش نیز در سازماندهی آن قتل همکاری کرده است.

سال ۱۳۹۵ وزارت داخله به منظور تحقیق در مورد قتل شخصی به اسم سهراب از سوی پسر آقای پیکان کار زمری پیکان را به تعلیق در آورد.

پسر آقای پیکان به قتل شخصی بنام سهراب متهم است که در منطقه شیرپور شهر کابل از سوی افرادی کشته شد که یونیفرم پلیس نظم عامه را به تن داشتند.

شریک سازید: