Breaking News
زلزله کرونا در جهان ورزش

زلزله کرونا در جهان ورزش

مسابقات ورزشی در ایتالیا تحت الشعاع شیوع بیماری کرونا قرار گرفته و سهام باشگاه‌های “سری آ” سقوط کرده است. در آسیا اما تبعات این بیماری شدیدتر بوده است.

دولت ایتالیا به دلیل اپیدمی ویروس کرونا تمامی رویدادهای ورزشی در استان‌های شمالی این کشور را لغو کرد. در پنج استان لمباردی، امیلیا-رومانیا، ونتو، پیمونت و فریولی ونتزیا جولیا کلیه مسابقات ورزشی فعلاً تا اول مارس لغو شدند.

این تعطیلی‌ها البته شامل منطقه ائوستا، محل برگزاری مسابقات جام جهانی اسکی مارپیچ سرعت در لا توئیل نمی‌شود.

فوتبال ایتالیا هم از لغو و تعویق بازی ها فعلا مستثنی شده است. طبق تصمیم مسئولین ورزش این کشور مسابقات برگزار می‌شوند، اما بدون تماشاگر. وینچنزو اسپادافورا، وزیر ورزش ایتالیا در این رابطه توضیح داد که برای برخی از رویدادهای ورزشی این امکان وجود دارد که “پشت درهای بسته” برگزار شوند. این مقررات فعلاً شامل بازی‌های این هفته سری آ و بازی اینتر میلان در لیگ اروپا مقابل لودوگورتس رازگراد بلغارستان است که بدین ترتیب پنجشنبه در استادیوم سن سیرو بدون حضور تماشاگر برگزار می‌شود.

سقوط سهام باشگاه‌های ایتالیایی

برگزاری بازی بدون تماشاگر برای باشگاه‌های ایتالیایی تبعات اقتصادی دارد. باشگاه آث میلان که روز یکشنبه میزبان جنوا است، از روز سه‌شنبه بازپرداخت مبالغ بلیت‌ها به تماشاگران را آغاز کرده است. باشگاه پارما هم هزینه بلیت‌های بازی‌اش مقابل اسپال فرارا را به هواداران خود پس می‌دهد. حتی ۳۰ هزار تماشاگری که بلیت بازی اینتر مقابل لودوگورتس در لیگ اروپا را خریده بودند هم پول‌شان را پس گرفتند. ویروس کرونا همان طور که باعث اقت اکثر بورس‌ها در سراسر جهان شده، روی قیمت سهام باشگاه‌های سهامی ایتالیایی در بازار سرمایه هم تاثیر گذاشته است. سهام باشگاه‌های یوونتوس تورین، لاتزیو و آاس رم روز دوشنبه در بورس میلان به‌شدت افت کرد. هر چند تا پایان روز چهارشنبه این سهام‌ها کمی دوباره قیمت‌شان بالا رفت، اما همچنان نسبتا‌‌ً پایین‌‌اند.

_111060439_5dd2edbe-6387-4d88-a4a7-b5c9456bc860

وضعیت وخیم در فوتبال آسیا

برخلاف ایتالیا، فدراسیون فوتبال چین، جایی که ویروس کرونا ابتدا در آنجا شایع شد و از همه جا گسترده‌تر است، تصمیم گرفت مسابقات سوپر لیگ را فعلاً لغو کند. لیگ فوتبال این کشور قرار بود از روز شنبه ۲۲ فوریه آغاز شود و حالا تا زمان نامعلومی به تعویق افتاده است.

بازی‌های تیم ملی مردان چین در مقدماتی جام جهانی نیز ۲۶ مارس مقابل مالدیو و ۳۱ مارس مقابل گوام؛ در تایلند بدون حضور تماشاگر برگزار خواهد شد.

وضعیت در جی‌-لیگ، دسته برتر لیگ فوتبال ژاپن هم همین است. تمامی بازی‌های این لیگ از ۲۵ فوریه تا ۱۵ مارس به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شدند. تاریخ جدید برگزاری این بازی‌ها بعداً اعلام خواهد شد. مسابقات جام حذفی ژاپن هم به همین ترتیب به تعویق افتادند.

در کره جنوبی هم آغاز فصل جدید کی‌-لیگ، دسته اول لیگ فوتبال این کشور عقب افتاده است.

کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز برای برگزاری لیگ قهرمانان آسیا با مشکلات زیادی روبرو شده است. این کنفدراسیون روز پنجشنبه اعلام کرد که به دلیل شیوع ویروس کرونا بازی‌های هر چهار نماینده ایران یعنی استقلال، پرسپولیس، سپاهان و شهرخودرو را لغو و به بعد موکول می‌کند. بر اساس تصمیم “ای‌اف‌سی” بازی تیم‌های اف سی سئول و چیانگرای یونایتد تایلند در لیگ قهرمانان آسیا هم که قرار بود هفته آینده در پایتخت کره جنوبی برگزار شود به تعویق افتاده است. کنفدراسیون فوتبال آسیا پیش از این هم اعلام کرده که هر چهار باشگاه چینی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا باید خارج از خانه به میدان بروند.

_111060443_f8b627e6-1de2-4a5e-8c42-9213ef9dd2dd

وضعیت نامعلوم بازی‌های المپیک توکیو

ریچارد پاوند قدیمی‌ترین عضو کمیته بین‌المللی المپیک معتقد است که هنوز برای تصمیم‌گیری در مورد لغو یا برگزاری بازی‌های المپیک توکیو در تابستان سه ماه فرصت است. او به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: “این یک تصمیم بسیار بزرگ است و زمانی می‌شود تصمیم گرفت که اطلاعات دقیق و قابل اتکایی وجود داشته باشد.” بازی‌های تابستانی المپیک توکیو قرار است از ۲۴ ژوئیه تا ۹ اوت برگزار ‌شود.

تعویق بازی‌های المپیک به راحتی یک بازی لیگ فوتبال نیست. چنین اقدامی تمام برنامه‌های صاحبان حقوق پخش تلویزیونی بازی‌ها را بهم می‌ریزد و با سایر رویدادهای ورزشی مهم تداخل پیدا می‌کند. برگزاری بدون تماشاگر بازی‌های المپیک هم عملاً بی‌معنی است. انتقال بازی‌ها به یک شهر دیگر هم تقریباً غیرممکن است: “انتقال مکان بازی سخت است، چون در سراسر جهان تعداد شهرهای کمی هستند که بتوانند در این فاصله کوتاه برگزاری بازی‌ها را برعهده بگیرند.”

تا کنون بازی‌های المپیک فقط به خاطر جنگ لغو شده است. به عنوان نمونه در سال ۱۹۴۰ به دلیل جنگ جهانی دوم در توکیو.

‘ساخت واکسن کرونا’ در چین و آمریکا؛ دویست هزار آزمایش کرونا در کره جنوبی

چقدر با همه‌گیری ویروس کرونا فاصله داریم؟

ویروس کرونا: بیمار صفر کیست و آیا یافتن او مهم است؟

تعویق جام جهانی تنیس روی میز
مسابقات جام جهانی تنیس روی میز در کره جنوبی به دلیل گسترش ویروس کرونا در این کشور با تصمیم فدراسیون بین‌المللی تنیس روی میز “آی‌تی‌تی‌اف” به تعویق افتاد. این مسابقات قرار بود از ۲۲ تا ۲۹ مارس در شهر بوسان برگزار شود. حالا فدراسیون جهانی اعلام کرده که می‌خواهد این تورنمنت را از ۲۱ تا ۲۸ ژوئن برگزار کند.

در اطلاعیه‌ای که آی‌تی‌تی‌اف در این رابطه منتشر کرده آمده است: “ما با همکاری همه مسئولین در بوسان سخت کار می‌کنیم و برای همین مطمئن‌ایم که در ماه ژوئن جام جهانی فوق‌العاده برگزار خواهیم کرد.”

شریک سازید: