Breaking News
رییس‌جمهور: درک نادرست از افغانستان پیامدهای جهانی به همراه دارد

رییس‌جمهور: درک نادرست از افغانستان پیامدهای جهانی به همراه دارد

رییس‌جمهور غنی هشدار می‌دهد که اگر فرصت کنونی صلح درست درک نشود و افغانستان با آینده ناروشن روبه رو گردد، پیامد آن به منطقه و جهان وخیم خواهد بود.

آقای غنی بی گرفتن نام پاکستان می‌گوید که جهان باید از کشورهای دخیل در روند صلح افغانستان بخواهد تا به حاکمیت ملی افغانستان حرمت بگذارند ، به هراس افگنان پناه ندهند وازمداخله در امور همسایه‌هایش خود داری نمایند.

ازسوی دیگر فرماندۀ فرماندهی مرکزی امریکا خشونت‌های طالبان را بسیار بلند می‌داند و می‌گوید، هرگاه قرار باشد همه طرف‌ها به پیش بروند طالبان باید نیز برخی کارها را بربنیاد توافق نامه دوحه انجام دهند.

همزمان با ادامه بن بست در دور دوم مذاکرات صلح در قطر، رییس‌جمهور غنی از درک نادرست طرف مقابل در این روند سخن می زند و از پیامدهای از دست رفتن فرصت کنونی صلح هشدار می دهد.

اشرف غنی، رییس‌جمهور کشور بیان داشت:«خطر ، در درک نادرست از فرصت کنونی صلح نهفته است. صلح در افغانستان در دسترس است، اما در صورتی که طالبان و پشتیبانان آنان به یک راه حل سیاسی واقعی، آغوش باز کنند. باید درک شود که نیروهای امنیتی مان شکست ناپذیر هستند، مگر این که ما اراده و ظرفیت مان را برای خدمت به مردم از دست بدهیم. اگر خدا ناخواسته افغانستان در بد بینی فرو برود ،پیامد آن برای منطقه و جهان وخیم خواهد بود.»

آقای غنی به این باور است که در روند صلح از یک افغانستان با ثبات باید تضمین داده شود.

اشرف غنی می افزاید:«اکنون زمانی است که اجماع منطقه یی و جهانی برای ضمانت به یک افغانستان با ثبات و مرفع مهم دانسته شود. ما باید از جهان بخواهیم که از کشور های دخیل بخواهد که نقش حاکمیت ملی و روابط جهانی را حرمت بگذارند، دادن پناه گاه و مداخله در امور داخلی همسایه گان را متوقف سازند.»

ازسوی دیگر فرمانده فرماندهی  مرکزی امریکا می گوید که خشونت‌های طالبان بسیار بلند هستند و به گفته او واشنگتن هرگونه عمل کرد طالبان را زیر نظارت دارد.

جنرال کنت مک کنزی، فرمانده فرماندهی مرکزی امریکا گفت:«سطح خشونت ها بسیار بلند است، این چیزی است که ما متوجه آن هستیم و ما بر توجه به عمل کرد های طالبان ادامه می دهیم و من می دانم که اداره جدید امریکا هم بر بنیاد توافق نامه دوحه عمل کرد های طالبان را زیر نظر دارد، هرگاه قرارباشد که همه طرف ها به پیش بروند، طالبان باید نیز برخی کارها را بربنیاد توافق نامه دوحه انجام دهند.»

از سویی هم، امرالله صالح معاون نخست رییس‌جمهور غنی نیز در گفت و گو با تلویزیون ۲۴ فرانسه  از ادامه همکاری جنگجویان خارجی با گروه طالبان نگرانی می کند.

امرالله صالح، معاون نخست رییس‌جمهور گفت:«همین امروز که من با شما سخن می زنم، کم از کم پنجصد هراس افگن خارجی که بیشتر شان وابسته با شبکه القاعده هستند در کنار طالبان در افغانستان می جنگند.»

در حالی که مذاکرات صلح در دوحه از بیست و سه روز بدینسو متوقف استند، پنج تن از اعضای هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان به کابل برگشته‌اند.

ناجیه انوری، سخنگوی وزارت دولت در امور صلح  گفت:«چند تن از اعضای هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان بنا بر مشکلات شخصی و رسیده گی به آن برای مدت کوتاهی به افغانستان رفته اند.»

با این همه مسوول بخش آسیای گروه جهانی بحران می گوید که نگران شکست تلاش‌ها در روند صلح و افزایش خشونت‌ها از سوی طالبان است.

لورل میلر، مسوول بخش آسیای گروه جهانی بحران گفت:«من نگران احتمال وقوع این زنجیره یی از رویداد ها هستم که ایالات متحده امریکا تمدید حضور نیروها را اعلام کند، طالبان به گونه یکجانه این اقدام را رد کند، روند صلح از میان برود، امریکا طالبان را ملامت کند و خشونت های طالبان با پشتیبانی های منطقه یی بیشتر شوند.»

شریک سازید: