Breaking News
افغانستان بار دیگر در صدر فهرست کشورهای قربانی تروریسم قرار گرفت

افغانستان بار دیگر در صدر فهرست کشورهای قربانی تروریسم قرار گرفت

در جدیدترین درجه‌بندی کشورهای قربانی تروریسم از سوی «انستیتوت اقتصاد و صلح» در آمریکا، افغانستان برای دومین سال پیاپی در صدر جدول قرار گرفته است.

در میان کشورهای جهان، افغانستان با ۴۱ درصد کل مرگ‌های ناشی از رویدادهای تروریستی، جایگاه نخستِ سال گذشته‌اش را همچنان حفظ کرده است.

سال گذشته نیز افغانستان در درجه‌بندی جهانی کشورهای قربانی تروریسم، در جایگاه اول قرار گرفته بود.

گرچه در این پژوهش آمده است که قربانیان رویدادهای هراس‌افگنانه در افغانستان در ۲۰۱۹ کاهش چشم‌گیری داشته است، اما آمار قربانیان این‌گونه رویدادها در این کشور نسبت به هر کشور دیگری بالا است.

در پژوهش این انستیتیوت آمده است که در سال گذشته، ۱۳ هزار و ۸۲۶ تن در سراسر جهان قربانی رویدادهای هراس‌افگنانه شده‌اند که از این میان، ۴۱ درصد (۵۷۰۰ مورد) در افغانستان ثبت شده است.

در گزارش این پژوهش همچنان آمده است که از جمله‌ی ۲۰ مرگبارترین رویداد هراس‌افگنانه در سراسر جهان، ۷ مورد آن در افغانستان و از سوی گروه طالبان صورت گرفته‌اند.

پس از افغانستان، عراق، نایجریه، سوریه، سومالی، یمن، پاکستان و هند، به ترتیب در جایگاه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

در این پژوهش، طالبان عامل خونین‌ترین رویداد هراس‌افگنانه‌ی سال در افغانستان خوانده شده است.

این در حالی‌است که گفتگوهای صلح با گروه طالبان در دوحه، پایتخت قطر در جریان است و مردم، دولت افغانستان و جامعه‌ی جهانی، همگی به کاهش خشونت‌ها در افغانستان و جلوگیری از حمله به غیرنظامیان و اماکن عمومی تأکید دارند.

سخنگوی گروه طالبان در تازه‌ترین گفتگویش با خامه پرس گفته است تا زمانی‌که قوای خارجی از افغانستان خارج نشوند، جنگ در افغانستان همچنان جاری بوده و مشروعیت دارد.

شریک سازید: