Breaking News
تاکید کرزی بر بازگشایی مکاتب دخترانه و گفت‌وگو میان افغانان

تاکید کرزی بر بازگشایی مکاتب دخترانه و گفت‌وگو میان افغانان

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین کشور می‌گوید که حکومت سرپرست باید بی فشار جامعه جهانی، مکتب‌های دخترانه را در سال نو خورشیدی باز کند.

رییس جمهور پیشین در یک گفت‌‎وگو با تلویزیون “فرانس ۲۴” همچنان می‌گوید که پیش از به رسمیت شناخته شدن حکومت تازه، نیاز است که کارهایی در درون افغانستان انجام شوند.

آقای کرزی به این تلویزیون گفت: «در باره به رسمیت شناختن، نخست باید کار هایی را در درون کشور آغاز کنیم، یعنی باید باهم گفت‌‎وگو کنیم، پس از آن حتمن حکومت تازه از سوی جهان به رسمیت شناخته خواهد شد.»

آقای کرزی با اشاره به آموزش دختران، گفت: «در بهار نو بی آنکه بر طالبان از سوی جامعه جهانی فشار وارد شود، این‌‎ها باید درب مکتب‌‎ها را به روی دختران دانش‌‎آموز در تمامی کشور باز کنند.»

چگونگی بازگشایی مکتب‌‎های دخترانه در کشور از مسایلی است که بار ها در درون و بیرون از کشور مطرح شده است و حتا یکی از پیش‌‎شرط‌های جامعه جهانی برای تعامل با حکومت سرپرست در افغانستان نیز اعلام شده است.

حامد کرزی بار دیگر تصمیم رییس جمهور ایالات متحده در باره پول افغانستان را نادرست خوانده و می‌گوید که واشنگتن باید این تصمیم اش را بازنگری کند.

از سوی دیگر، توماس وست، نماینده ویژه ایالات متحده برای افغانستان تصمیم رییس جمهور امریکا در باره‎ پول افغانستان را نهایی نمی‌داند و می‌گوید که در این باره تصمیم نهایی را دادگاه خواهد گرفت.

توماس وست در این مورد گفته است: «به روز جمعه رییس جمهور بایدن یک فرمان اجرایی را امضا کرد، در گزارش‌‎های که پخش شده، در باره آن سوء تفاهم شده است. این تصمیم در باره نگهداری سه ونیم میلیارد دالر برای کمک به مردم افغانستان است و دادگاه در این باره تصمیم خواهد گرفت و تا هنوز هیچ تصمیمی از سوی دادگاه‌‎ها در این باره گرفته نشده است.»

بابر تیموری هروی، استاد دانشگاه به طلوع‌نیوز گفت: «این تصمیم جوبایدن غیرعادلانه و ظالمانه است و وضعیت افغانستان را بدتر خواهد کرد.»

شریک سازید: