Breaking News
عضو کانگرس: در مسایل حقوق بشری و هراس افگنی با حکومت سرپرست سازش نشده است

عضو کانگرس: در مسایل حقوق بشری و هراس افگنی با حکومت سرپرست سازش نشده است

یک عضو کانگرس ایالات متحده امریکا می‌گوید که جامعه جهانی تا کنون از بهر مسایل حقوق بشری و هراس‌افگنی با حکومت سرپرست سازش نکرده‌است.

پیتر مایر، عضو کانگرس ایالات متحده امریکا در یک گفت‌وگوی ویژه با طلوع‌نیوز علت سازش نکردن جامعه جهانی را با حکومت سرپرست برآورده نشدن برخی از خواست‌های جهان از امارت اسلامی می‌داند.

آقای مایر در این باره می‌گوید: «دو عامل اصلی وجود دارند. یکی آن، نگرانی جامعه جهانی در باره موضوعات هراس‌افگنی، زنان و مکتب‌ها و صادقانه اینکه سازش با واقعیت تازه است. داد و گرفت باید میان دو طرف وجود داشته باشد و باید درک از سوی غرب وجود داشته باشد که مهم است مردم افغانستان تصمیم آینده خود را اتخاذ کنند و چیزی نباشد که از بیرون تحمیل شود. بنابر همین دلیل‌ نیاز داریم تا طرف‌های قوی بخاطر مشخص نمودن چنین آینده‌ای کار کنیم.»

این عضو کانگرس امریکا تعامل و همکاری میان ایالات متحده امریکا و افغانستان را مهم می‌داند.

پیتر مایر، عضو کانگرس ایالات متحده امریکا گفت: «هراس من این است که اگر غرب و امریکا بخاطر ایجاد روابط کار نکنند و ما همکاری خوب میان امریکا و امارت اسلامی نداشته باشیم، ما یکبار دیگر افغانستان را در معرض خطر فروپاشی قرار خواهیم داد.»

همزمان با این، برخی از آگاهان مسایل سیاسی نیز تعامل میان کابل و جهان را مهم می‌دانند.

فضل الرحمن اوریا، آگاه مسایل سیاسی در این باره چنین می‌گوید: «نیاز بر آن است که دولت افغانستان در برابر خواست‌های نا مشروع غرب به خصوص امریکا به شکل عام و تام ایستادگی بکند و سیاست خارجی خود را در قانون اساسی به حیث یک سیاست بی طرف تثبیت بکند.»

شیرآقا روحانی، استاد دانشگاه گفت: «امارت اسلامی افغانستان خود تلاش دارد که باید است جهان همرایش تعامل کند مگر جهان خواسته‌های دارد یک خواست‌اش دولت فراگیر است، دومش رعایت حقوق بشر است، سوم‌اش حقوق خانم هاست و چهارم‌اش بازگشایی مکتب‌های دخترانه است.»

در همین حال، سهیل شاهین رییس دفتر سیاسی امارت اسلامی در قطر می‌گوید که مسایل حقوق بشری در چارچوب شریعت اسلامی در کشور رعایت شده‌است.

آقای شاهین می‌افزاید که به هیچ کسی اجازه داده نمی‌شود تا از خاک افغانستان ضد کشورهای دیگر کار بگیرد.

سهیل شاهین، رییس دفتر سیاسی امارت اسلامی گفت: «به کسی اجازه نمی‌دهیم که خاک افغانستان را علیه دیگران استعمال نماید، همچنان با تامین امنیت و قایم نمودن تسلط حکومت در سراسر کشور از خلاف‌ورزی‌های حقوق بشر که قبلادستور روز بود جلوگیری شده وکاملن محو شده‌است.»

این درحالی‌ست که هرچند که امارت اسلامی افغانستان با شماری از کشورها روابط دیپلوماتیک دارد اما با آن هم با گذشت بیش از پانزده ماه تا هنوز هیچ کشوری امارت اسلامی افغانستان را به رسمیت نشناخته است.

شریک سازید: