Breaking News
عبدالله: برگشت طالبان همانند سال‌های پیش از ۲۰۰۱ در صلح مطرح نیست

عبدالله: برگشت طالبان همانند سال‌های پیش از ۲۰۰۱ در صلح مطرح نیست

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی، در یک گفتگو با خبرگزاری “ای ان آی” هند می گوید که برگشت طالبان همانند سال‌های پیش از ۲۰۰۱ میلادی در روند صلح مطرح نیست.

آقای عبدالله می گوید که در روند صلح با طالبان چگونه‌گی برگشت امارت اسلامی پیش از سال های ۲۰۰۱ میلادی مطرح نیست بل به گفته او طالبان باید با دیگر مردم افغانستان در آینده این کشور نقش داشته باشند.

از سوی دیگر آقای عبدالله هشدار می‌دهد که خروج پیش ازوقت نیروهای امریکایی ازافغانستان سبب ایجاد خلا قدرت دراین کشور خواهد شد اما می گوید که طالبان از خروج نظامیان امریکایی سود نخواهند برد.

آقای عبدالله که روز شنبه از یک سفر چهار روزه به هند، به کشور برگشت، در این گفتگو، افزود: «ما در باره امارت اسلامی صحبت نمی‌کنیم که طالبان در گذشته داشتند. ما در باره وضعیتی صحبت می کنیم که طالبان باید با بقیه مردم افغانستان نقشی داشته باشند ، در حالی که اختلاف نظر های بسیاری وجود خواهند داشت، در عین حال پذیرفتن یکدیگر و پذیرفتن این واقعیت اساسی است که جنگ راه حل نیست.»

ازسوی دیگر هرچند رییس جمهورترمپ تأکید کرده است که تا کمتر از سه ماه دیگر تمامی نیروهای امریکایی از افغانستان باید بیرون شوند اما عبدالله عبدالله می‌گوید که طالبان از خروج نظامیان امریکایی سود نخواهند برد.

آقای عبدالله گفت: «پیش ازایجاد  پیشرفت  در روند  صلح و مذاکرات ، اگر یک عقب نشینی زودهنگام انجام شود ، شکی نیست که این خلا  را ایجاد خواهد کرد و این تاثیری بر اوضاع امنیتی خواهد داشت. اما این بدان معنی نخواهد بود که یک طرف بر طرف دیگر ، پیروز شده است . امیدوارم هر دو طرف یعنی طرفی که من به عنوان رئیس شورا درآن استم و طالبان ، بفهمند که هیچ راه ازطریق جنگ وجود ندارد.»

پیش از این جامعه جهانی به افغانستان تعهد سپرده است که افغانستان بار دیگر به لانه امن برای هراس افگنان مبدل نخواهد شد و دست آوردهای نزدیک به دو دهه گذشته حفظ خواهند شد.

شریک سازید: