Breaking News
انتقاد اسدالله سعادتی از بیرون ساختن عاشورا از تقویم افغانستان

انتقاد اسدالله سعادتی از بیرون ساختن عاشورا از تقویم افغانستان

همزمان با فرا رسیدن دهم محرم یا عاشورا معاون شورای عالی مصالحه ملی دولت پیشین در نشستی در کابل از بیرون شدن این روز از تقویم کشور انتقاد میکند.

اسد الله سعادتی میگوید که هزاره ها خواهان عدالت اجتماعی بی در نظرداشت تبعیض نژادی و زبانی استند.

از سوی هم معین سیاسی وزارت امور خارجه میگوید که بر بنیاد سیاست امارت اسلامی پیروان تمامی مذاهب در افغانستان برای بزرگ داشت از روزهای مذهبی شان آزاد استند.

اسدالله سعادتی، معاون شورای عالی مصالحه ملی دولت پیشین، گفت:«حذف عاشورا از تقویم افغانستان دیگر منحیث روز رخصتی نیست و من تاکید می‌کنم که سزاوار است که روز شهادت نواده رسول خدا و بزرگترین حادثه در تاریخ اسلام در یک کشور اسلامی و در یک کشور که حکومت اسلامی دارد باید در تقویم‌اش روز رخصتی عمومی باشد.»

در همین حال شماری از مقام های حکومت پیشین در مراسم بزرگداشت از عاشورا در کابل با انتقاد از بیرون شدن این روز از تقویم رسمی میگویند که هزاره ها با حذف نظام‌مند رو به رو استند.

سجادی بلخابی، عضو شورای ولایتی، گفت:«جوانان ما با خاک و خون آلوده و آغوشته می‌شوند اما ما چه؟ ما با آب ولایت سرشت ما آلوده شد از روز اعظم ما را از حسین جدا نمی‌توانند.»

شرکت کننده گان این نشست بر وحدت ملی در افغانستان نیز تاکید می‌ ورزند.

اسدالله سعادتی، معاون پیشین شورای عالی مصالحه ملی دولت پیشین، گفت:«در تامین امنیت مردم کوشش همه جانبه نمایند ما امروز در معرض خطر استیم و در معرض نسل‌کشی و حذف سیستماتیک استیم.»

معین سیاسی وزارت خارجه در یک مراسم جداگانه که از بهر بزرگداشت از دهم محرم در کابل برگزار شده است میگوید که پیروان تمامی مذاهب در افغانستان برای بزرگداشت از روزهای مذهبی شان آزاد استند.

شیرمحمد عباس ستانکزی، معین سیاسی وزارت خارجه، گفت:«امارت اسلامی افغانستان با پالیسی که دارد تمامی مذاهب که در افغانستان استند آنان در تجلیل روزهای مذهبی و مراسم مذهبی خود مکمل آزاد استند؛هیچ مشکل در این باره نیست حتا ما و شما یک اقلیت‌ غیر اسلامی داریم که در افغانستان است آنان را هم کس مزاحم نمی‌شود.»

در روز دوم ماه محرم الحرام سال ۶۱ هجری قمری كاروان حضرت امام حسین (علیه السلام) وارد كربلا شد و سپاهیان یزید كه هر روز بر شمارشان افزوده می‌شد در روزهای نهم و دهم محرم، اما حسین و یارانش را به شهادت رسانیدند.

شریک سازید: