Breaking News
گشایش معدن نفت قشقری از سوی معاون نخست ریاست الوزرا

گشایش معدن نفت قشقری از سوی معاون نخست ریاست الوزرا

چاه‌های نفت بلاک قشقری ولایت سرپل از سوی ملا عبدالغنی برادر، معاون نخست ریاست الوزرا گشایش یافت. آقای برادر می‌گوید که روزانه ۲۰۰ تُن نفت از معدن قشقری استخراج خواهد شد و درآمدی که از این رهگذر به دست می‌آید، برای بازسازی و نوسازی بخش‌های گونه‌گون کشور هزینه می‌شود.

عبدالغنی برادر، معاون نخست ریاست الوزا گفت: «ما اینج بخاطر افتتاح این پروژه آمده ایم، این برای تمام افغانستان یک بودجه است.»

معاون نخست ریاست الوزرا می‌افزاید که تلاش‌های امارت اسلامی برای استفاده از معادن کشور جریان دارد.

در همین حال وزارت معادن و پترولیم می‌گوید که استخراج نفت از این چاه‌ها به شرکتی واگذار نشده است بل از سوی امارت اسلامی استخراج خواهد شد.

به گفته این وزارت بلاک قشقری ده چاه نفت دارد و میزان استخراج نفت از آن روزانه تا دوصد تُن خواهد رسید.در حال حاضر ۹ چاه نفت در اینجا فعال استند.

شهاب الدین دلاور، سرپرست وزیر معادن و پترولیم گفت: «تا به حال قرارداد نکردیم، امارت اسلامی خود استخراج می‌کند.»

واکس بزرگ قوم گفت: «ماستر پلان ما تاهنوز تطبیق نشده است، خیلی ها آمدن قلدری کردند و از نام مردم سرپل استفاده کردند ولی تاهنوز ما به جای خود ماندیم.»

قرار است با استخراج نفت از چاه‌های قشقری، امارت اسلامی روزانه تا یکصدوپنجاه هزار دالر بدست بیاورد.

از سویی هم، شماری از آگاهان مسایل اقتصادی می‌گویند که استفاده از حوزه‌های نفتی کشور بر اقتصاد و خودکفایی کشور نقش مهم دارد.

حمیدالله یلانی، آگاه مسایل اقتصادی گفت: «بدون شک که افتتاح همچون پروژه‌های نامداری که روزانه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار دالر بتواند به اقتصاد افغانستان کمک بکند و همچنان روزانه ۲۰۰ تُن و یا بالاتر از آن مواد نفتی را تولید بکند یک امیدواری بسیار بزرگ برای مردم افغانستان خلق خواهد کرد.»

حوزه آمو دریا به شمول قشقری، سه بلاک نفتی دارد که قرارداد آن به شرکت ملی نفت چین واگذار شده بود اما به دلیل کم کاری، قرارداد آن با این شرکت دوباره فسخ شد.

شریک سازید: