Breaking News
۱۰ عضو شورای امنیت ملل‌ متحد: تمام مکاتب دخترانه بازگشایی شوند

۱۰ عضو شورای امنیت ملل‌ متحد: تمام مکاتب دخترانه بازگشایی شوند

نماینده‌گان ده کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد روز گذشته طی یک بیانیه مشترک از امارت اسلامی خواسته اند که اجازه دهد تا تمام دختران در افغانستان بتوانند به مکتب بروند.

این بیانیه از سوی ناروی، آلبانیا، برازیل، فرانسه، گابن، ایرلند، مکزیک، بریتانیا، امریکا و امارات متحده عربی صادر شده است.

نماینده‌گان ده کشور عضو شورای امنیت ملل متحد در بیانیه مشترک شان گفته‌اند: «پیام ما روشن است: تمام دختران در افغانستان باید بتوانند به مکتب بروند.»

این کشورها گفته‌اند که هفته گذشته بیش از یک میلیون دختر در افغانستان آماده مکتب رفتن بودند، اما امید آنان برای برگشت به آموزش در آخرین لحظه ناامید شد.

در بیانیه آمده است که تعلیق بازگشایی تمام مکاتب دخترانه خلاف تعهداتی است که امارت اسلامی در هفته‌ها و ماه‌ها پسین همچون بخشی از تعامل با جامعه جهانی سپرده‌اند.

در بیانیه آمده است: «با این بیانیه، اعضای شورای امنیت یک پیام واحد به طالبان می‌فرستد: مکاتب را برای همه باز کنید. و یک محیط امن آموزشی برای تمام کودکان و جوانان در کشور فراهم سازید.»

در بیانیه گفته شده است که مسدود ماندن مکاتب بالاتر از صنف ششم یک عقب‌گرد نگران کننده است.

قرار بود تمام مکاتب، به شمول مکاتب دوره متوسطه و لیسه دخترانه، روز چهارشنبه هفته گذشته در سراسر کشور بازگشایی شود. اما وزارت معارف اعلام کرد که مکاتب دخترانه بالاتر از صنف ششم تا اطلاع بعدی بسته می‌مانند.

این تصمیم واکنش‌های گسترده داخلی و جهانی را در پی داشته است.

شریک سازید: