Breaking News
نگرانی جمهوری‌خواهان از کاهش نیروها در افغانستان و عراق

نگرانی جمهوری‌خواهان از کاهش نیروها در افغانستان و عراق

برخی از چهره های حزب جمهوری خواه در کنگره آمریکا از قصد دولت برای خارج کردن نیروهای این کشور از افغانستان و عراق ابراز نگرانی کرده اند.

وزارت دفاع آمریکا روز سه شنبه گفت که شمار نیروهای نظامی در عراق و افغانستان هر یک به ۲۵۰۰ کاهش خواهد یافت.

دونالد ترامپ که دوره ریاست جمهوری او روز ۲۰ ژانویه به پایان می رسد همواره خواستار بازگشت نیروهای نظامی به کشور بوده و از مداخله های نظامی آمریکا در خارج انتقاد کرده است.

اما میچ مکانل، رهبر اکثریت جمهوری خواه سنا، که از متحدان نزدیک آقای ترامپ است تصمیم تازه را “اشتباه” خواند.

او همچنین علیه هرگونه “تغییرات تکان دهنده در رابطه با سیاست دفاعی و خارجی” پیش از ترک قدرت به رئیس جمهور هشدار داد.

آقای ترامپ هنوز در برابر جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا از حزب دمکرات، اذعان به شکست نکرده است و کاهش نیروها قرار است پنج روز قبل از پایان کار او انجام شود.

رابرت اوبرایان، مشاور امنیت ملی رییس جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه هفدهم نوامبر به خبرنگاران گفت وزیر دفاع موقت این کشور دستور کاهش عمده نیروهای نظامی آمریکا در عراق و افغانستان را صادر کرده است.

کریستوفر میلر، وزیر دفاع موقت آمریکا، کار خود را اخیر بعد از اخراج وزیر سابق دفاع مارک اسپر شروع کرد. به گزارش رسانه‌های آمریکا آقای اسپر از مخالفان کاهش نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان بود.

براساس این دستور پرسنل نظامی آمریکا در افغانستان از ۴۵۰۰ به ۲۵۰۰ کاهش خواهد یافت و در عراق هم شمار نیروهای آمریکا ۵۰۰ نفر کاهش خواهد یافت و ۲۵۰۰ خواهد رسید.

آقای میلر گفت که این حرکت منعکس کننده سیاست آقای ترامپ “برای خاتمه موفق و مسئولانه جنگ ها در افغانستان و عراق و بازگرداندن خدمه شجاع ما به کشور است.”

ناتو در حال حاضر ماموریتی برای آموزش و دادن مشاوره به نیروهای امنیتی افغانستان دارد. ناتو از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۴ ماموریتی رزمی داشت و شمار نیروهایش در اوج آن به ۱۳۰ هزار می رسید.

آقای اوبرایان گفت نیروهای باقیمانده به کار حفاظت از سفارت‌خانه‌ها آمریکا در عراق و افغانستان و سایر نهادهای آمریکایی فعال در این دو کشور مشغول خواهند شد.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته است “این سیاستی تازه نیست و رییس جمهوری آمریکا از زمانی که کار خود را آغاز کرده تعداد مورد نظرش را برای نیروهای آمریکایی مستقر در این دو کشور اعلام کرده بود.”

ین استولتنبرگ دبیر کل ناتو گفته است هزینه خروج ناهماهنگ یا زودهنگام از افغانستان بسیار بالا خواهد بود.

سیاست “اشتباه”

ژنرال فرانک مکنزی فرمانده سنتکام (فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا) در گذشته هشدار داده است که خروج شتابزده آمریکا از افغانستان می تواند مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و طالبان را تضعیف کند.

علاوه بر میچ مکانل چندین چهره دیگر حزب جمهوری خواه هم نسبت به این تصمیم ابراز نگرانی کرده اند. مک تورنبری نماینده تگزاس در مجلس نمایندگان کنگره این حرکت را “اشتباه” خواند و گفت که کاهش نیروها، مذاکرات جاری در افغانستان را “تضعیف” می کند.

سناتور جمهوری خواه بن سس که عضو کمیته اطلاعاتی است گفت این یک “عقب نشینی ضعیف” است و افزود که “در واقعیت ریشه ندارد و جهان را ناامن تر می کند.”

کریس میلر وزیر موقت دفاع نگفت که آیا ژنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش این برنامه را تایید کرده است یا نه، اما گفت که فرماندهان ارتش با اجرای آن موافقت کرده اند.

او گفت که آمریکا به هدف خود برای شکست افراط گرایی و کمک به “شرکا و متحدان محلی برای به دست گرفتن هدایت جنگ” رسیده است.

حداقل یک سیاستمدان دمکرات از حرکت آقای ترامپ حمایت کرده است. آدام اسمیت – رئیس کمیته نیروهای مسلح در مجلس نمایندگان – آن را “تصمیم درستی” خواند.

او در بیانیه ای گفت: “درحالی که تاریخ جنگ در منطقه پیچیده است و به قبل از دخالت مستقیم ما برمی گردد، بعد از تقریبا ۲۰ سال مناقشه مسلحانه، آمریکایی ها و افغان ها هر دو آماده پایان خشونت هستند.”

آقای ترامپ معتقد است عملیات نظامی آمریکا در کشورهای خارجی پرهزینه و بی‌تاثیر است.

اما ین استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، پیمان آتلانتیک شمالی، امروز گفته است “خروج ناهماهنگ یا زودهنگام نیروها هزینه گزافی خواهد داشت.”

او در بیانیه ای گفت که خطر تبدیل افغانستان به پایگاهی برای پیکارجویان بین المللی برای ترتیب دادن حملات وجود دارد.

پنتاگون پیش‌تر با کاهش تعداد نیروهای خود در افغانستان تا سقف ۵۵۰۰ نفر موافقت کرده بود و خروج نیروهای بیشتر را منوط به دو شرط کرده بود؛ کاهش خشونت‌های طالبان علیه نیروهای دولتی افغانستان و قطع کامل رابطه میان طالبان و القاعده. دو شرطی که هیچ کدام هنوز روی نداده اما به گفته مقام‌ها در پنتاگون، آنها اکنون با کاهش تعداد نیروهای به سقف ۲۵۰۰ نفر موافقند چرا که آن را گزینه بهتری از آنچه آقای ترامپ در توییتر منتشر کرده می‌دانند؛ یعنی خروج کامل نیروها از افغانستان تا کریسمس (۲۵ دسامبر).

توضیح ویدئو،یک مجری سابق تلویزیون و دو نفر دیگر در انفجار کابل کشته شدند

خروج نیمی از نیروهای آمریکایی از خاک افغانستان طی دو ماه آینده موجب نگرانی فرماندهان پنتاگون شده است.

آنها معتقدند کاهش نیروها دو پیغام مهم به طالبان خواهد فرستاد: اول این که این نیروها بدون گرفتن امتیازی یا عملی شدن تعهدی از سوی طالبان، خاک افغانستان را ترک می‌کنند و به این ترتیب امتیازهای آمریکا برای ادامه مذاکره با طالبان کمتر خواهد شد و دوم این که کاهش تعداد نیروهای آمریکایی در خاک افغانستان احتمال حمله علیه نیروهای دولتی این کشور را افزایش خواهد داد و به کاهش خشونت‌ها در این کشور کمک نخواهد کرد.

تابستان امسال، گروه طالبان پس از دو سال مذاکره با دولت دونالد ترامپ و امضای توافقنامه با آمریکا، این امیدواری را به وجود آورد که خشونت‌ها در افغانستان رو به زوال خواهد رفت.

همزمان خشونت‌های اخیر همچون حمله به دانشگاه کابل، افق صلح در این کشور را یک بار دیگر خاکستری و مبهم کرده است.

توضیح ویدئو،تظاهرات در کابل؛ رییس جمهور بعدی آمریکا هر که باشد باز هم با بحران افغانستان روبروست
شریک سازید: