Breaking News
کرونا در افغانستان؛ محدودیت تردد و تعطیلی اداره‌های دولتی حداقل برای سه هفته

کرونا در افغانستان؛ محدودیت تردد و تعطیلی اداره‌های دولتی حداقل برای سه هفته

کابینه افغانستان امروز جمعه (٨ حمل/فروردین) در نشستی فوق‌العاده “طرزالعمل” مقابله با شیوع کرونا را تصویب کرد که از فردا، شنبه اجرا می‌شود.

بر اساس این طرزالعمل، از شهروندان کابل خواسته شده در خانه بمانند و توصیه‌های وزارت صحت عامه/بهداشت را “جدی” رعایت کنند. خروج از خانه فقط برای امور ضروری مجاز است؛ برای خدمات صحی، تهیه مواد غذایی یا اقلام ضروری، مراجعه به نیروهای انتظامی و مراقبت از دیگران.

سومین قربانی کرونا در افغانستان؛ محدودیت ‘گشت‌وگزار’ در کابل
تمام ادار‌ه‌های دولتی در ولایت کابل “حداقل سه هفته تعطیل” می‌شوند به استثنای وزارت صحت‌ عامه و نیروهای مسلح و اداراتی که به فعالیتشان نیاز مبرم باشد.

فعالیت‌های غیر ضروری زیر نیز محدود، متوقف یا تعطیل می‌شوند:

تمام تفریحگاه‌ها، پارک‌ها، مکاتب، مدارس، دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و تحصیلی دولتی و خصوصی
زیارتگاه‌ها، آریشگاه‌ها، حمام، حوض آب‌بازی و مکان‌های ورزشی
محافل عروسی، فاتحه، جلسات و گردهمایی‌های عمومی دولتی و غیردولتی
تمام اتوبوس‌های شهری دولتی و خصوصی و خودروهایی که بیشتر از چهار نفر مسافر را جابجا می‌کنند.
تمام فروشگاه‌ها و بازارها به استثنای فروشگاه‌های مواد غذایی و مواد اولیه ضروری
جابجایی مسافر بین شهری و ولایتی از ولایات به کابل و از کابل به ولایات به استثنای حمل ونقل کالاهای تجارتی، مواد غذایی و دارو
بازارهای فروش دام و کشتارگاه‌ها
رستوران‌ها فقط به بیرون غذا می‌دهند و پذیرایی در خود رستوران ممنوع است.
در این طرزالعمل، ادامه برخی فعالیتها‌ با تاکید بر رعایت نکات بهداشتی مجاز است از جمله: کارخانه‌های تولیدی، بانک‌ها و صرافی‌ها و اصناف بنا به ضرورت.

برای درمان بیماران مبتلا به کرونا، برخی مکان‌های تاریخی از جمله قصر دارالامان که در تابستان گذشته مرمت و بازسازی شده بود، دانشگاه‌ها، مدارس و هتل‌ها “داوطلبانه و رایگان” در اختیار وزارت بهداشت افغانستان قرار می‌گیرند.
در این طرح برای کاهش آسیب‌پذیری شهروندان کابل، جمع آوری معتادان و انتقال آنها به محل‌های مشخص مانند کمپ فینیکس و حاجی کمپ در نظر گرفته شده است.

افرادی که بتازگی از ایران وارد کابل می‌شوند، باید معاینه و ۱۴ روز قرنطینه شوند. در این مدت برای تهیه مواد غذایی به آنها کمک می‌شود.

مکان‌های مشخصی نیز برای دستفروشان و کارگران روزمزد در نظر گرفته خواهد شد.

علاوه بر این، وزارت حج و اوقاف در چهار زون/بخش کابل گورستان‌هایی را برای دفن اجساد درگذشتگان کرونا مشخص می‌کند و دفن آنها بنا به دستورالعمل خاص وزارت حج و اوقاف انجام می‌شود.

در این طرح، آموزش و تجهیز ۷۰ تیم سیار و تنظیم پروتکل مشخص برای انتقال افراد مشکوک به کرونا با آمبولانس در نظر گرفته شده است.

جلوگیری از احتکار و گرانفروشی مواد اولیه و صحی و برخورد قانونی با متخلفان بخش دیگری از این طرح است.
منبع بی بی سی فارسی

شریک سازید: