Breaking News
شورای امنیت سازمان ملل: القاعده در ۱۵ ولایت افغانستان فعالیت دارد

شورای امنیت سازمان ملل: القاعده در ۱۵ ولایت افغانستان فعالیت دارد

کمیتۀ نظارت از تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد در یک گزارش تازه‌، باردیگر از حضور جنگ‌جویان شبکۀ القاعده در افغانستان پرده برداشته‌است.

در این گزارش آمده‌است که جنگ‌جویان القاعده هم‌اکنون در ۱۵ ولایت افغانستان حضور و فعالیت دارند.

بربنیاد این گزارش، جنگ‌جویان القاعده بیشتر در بخش‌های شرقی، جنوبی و جنوب‌شرقی افغانستان حضور و فعالیت دارند.

در این گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد هم‌چنین آمده‌‎است که ایمن الظواهری، رهبر القاعده زنده است و در افغانستان حضور دارد. بربنیاد این گزارش، رهبر القاعده اکنون در بستر بیماری به‌سر می‌برد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد، هم‌چنین نگاشته‌است که پایگاه گروه داعش در پایتخت افغانستان نیز تقویت شده‌‌است و فعالیت جنگ‌جویان این گروه گسترش یافته‌است.

بربنیاد این گزارش، داعش هم‌اکنون در بخش‌هایی از شرق، جنوب و جنوب‌شرق افغانستان از جمله در ولایت‌هایی چون نورستان، بادغیس، سرپل، بغلان، بدخشان و کندز پایگاه دارد.

در گزارش آمده‌است که شاخهٔ‌ خراسان داعش، تلاش‌ها را برای جلب و جذب جنگ‌جو بیشتر ساخته و رهبران این گروه امیدوار اند ده هزار جنگجوی طالبان را که از توافق صلح با امریکا ناراض اند به خود شان جذب کنند.

شماری از نماینده‌گان مجلس، این گزارش سازمان ملل را نگران‌کننده می‌دانند و می‌گویند که باید در برابر داعش و القاعده اقدام شود.

نعمت‌الله کریاب، نمایندۀ مردم کنر در مجلس اظهار داشت: «طالبان روابط خود را با القاعده دارند و احتمال دارد آن اعضای طالبان که به‌علت توافق با امریکا با دیگر اعضا و رهبران شان مشکل دارند به این شبکه بپیوندند.»

سیدحسن پکتیاوال، نمایندۀ مردم پکتیا در مجلس نیز بیان داشت: «القاعده در پکتیا نیز حضور دارد و اگر حکومت درباره رشد این شبکه توجه نکند اوضاع بدتر خواهد شد.»

این در حالی است که حکومت افغانستان بارها گفته‌است که طالبان زمینۀ فعالیت القاعده در کشور را فراهم کرده‌است و برخلاف توافق صلح دوحه، طالبان تاکنون با القاعده در افغانستان همکاری دارد. اما طالبان این اظهارات حکومت را رد می‌کنند و می‌گویند که بربنیاد توافق صلح دوحه، اجازه نمی‌دهند که از خاک افغانستان، کشورهای بیرونی به ویژه امریکا تهدید شود.

شریک سازید: