Breaking News
مجازات شلاق در عربستان لغو شد

مجازات شلاق در عربستان لغو شد

بر اساس گزارش ها نهادهای​ حقوق بشری از جمله دیده​بان حقوق بشر از لغو مجازات شلاق در این کشور استقبال کردند و خواستار اصلاحات سیستم قضائی “ناعادلانه” این کشور شده اند.

خبرگزاری رویترز روز گذشته (جمعه ۲۴ اپریل) گزارش داده است که به سندی در رابطه با لغو مجازات شلاق در عربستان دست یافته اند که نشان می​دهد دیوان عالی عربستان سعودی مجازات شلاق را در قوانین کیفری کشور لغو کرده است.

رویترز همچنان ادامه داد که طبق این سند قرار است تازیانه با احکامی مانند جریمه نقدی یا زندان جایگزین شود.

در سند که رویترز به دست یافته است آمده که لغو مجازات شلاق در ادامه اصلاحات حقوق بشری تحت هدایت ملک سلمان و تحت نظارت محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور انجام گرفته است.

در عربستان شلاق برای مجازات بسیاری از جرایم استفاده می​شود. این کشور قوانین کیفری مدونی ندارد و قضات معمولا بر اساس تفسیر متون و قوانین اسلامی حکم خود را صادر می‌​کنند.

در عربستان احکامی چون قطع عضو بدن برای دزدی، گردن زدن برای قتل و تروریسم هنوز به قوت خود باقی است.

مجازات شلاق در عربستان بارها از طرف نهادهای بین‌​المللی مدافع حقوق بشر مورد انتقاد قرار گرفته بود.

عواد الواد، یک مقام کمیسیون حقوق بشر عربستان به رویترز گفته است که لغو مجازات شلاق یکی از گام​‌های مهم در برنامه اصلاح حقوق بشری این کشور است.

سازمان دید​بان حقوق بشر از لغو مجازات شلاق استقبال کرده است. آدام کووگل، معاون مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای دیدبان حقوق بشر گفته است که چنین تصمیمی باید سال‌ها پیش اتخاذ می‌شد.

به گفته کووگل اکنون هیچ مانعی بر سر راه اصلاح سیستم قضایی “ناعادلانه” عربستان وجود ندارد.
منبع خامه پرس

شریک سازید: