Breaking News
نشست تاشکند در باره افغانستان با یک روز تاخیر برگزار خواهد شد

نشست تاشکند در باره افغانستان با یک روز تاخیر برگزار خواهد شد

نشست تاشکند در باره افغانستان با یک روز تاخیر امروز سه‌شنبه در ازبیکستان برگزار خواهد شد. سرپرست وزارت خارجه در دیدارهای جداگانه با مقام‌های ازبیکستان از جهان می‌خواهد که در بخش سیاسی و اقتصادی با امارت اسلامی تعامل رسمی را آغاز نماید.

هیات امارت اسلامی که برای شرکت در نشست تاشکند به ازبیکستان رفته است روز گذشته با وزیر خارجه ازبیکستان، مشاور امنیت ملی و نماینده ویژه رییس جمهور این کشور دیدار کرد.

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه، گفت: «ما حاضر استیم که با جهان تعامل داشته باشیم؛ اکنون امارت اسلامی بر تمامی افغانستان حاکمیت دارد و از کشورهای جهان خواهان تعامل در بخش سیاسی و اقتصادی هستیم.»

قرار است امروز «سه‌شنبه» نماینده‌گان بیش از بیست کشور و نهاد جهانی در نشست تاشکند در باره افغانستان شرکت نمایند و در باره ایجاد یک حکومت فراگیر و همه‌شمول در افغانستان، دسترسی دختران و زنان به آموزش و کار و افزایش کمک‌های بشری جهان به مردم افغانستان پیشنهادهایی داشته باشند.

میراسرار فرغانی، خبرنگار ازبیکستانی، گفت: «هدف این نشست هماهنگی میان کشورهای جهان با امارت اسلامی است تا زمینه را برای رشد بارزگانی و موارد اقتصادی و تشدید کمک‌های جهانی به افغانستان فراهم کند.»

در همین حال، سازمان عفو بین‌الملل این نشست را شرم‌آور می‌خواند و هدف از این نشست را زمینه سازی های غیرمستقیم کشورهای همسایه از بهر به رسمیت شناختن حکومت کنونی افغانستان می‌داند.

شماری از سیاست گران افغانستان و مقام‌های حکومت پیشین این کشور نیز با انتقاد از میزیانی ازبیکستان از این نشست می‌گویند که جهان در تلاش زمینه سازی برای به رسمیت شناختن امارت اسلامی است.

احمد منیب رسا، آگاه مسایل سیاسی، گفت:«ازبیکستان از افغانستان احساس ترس میکند و از همین رو میخواهد که در این نشست اطمینان حاصل کند که از افغانستان بر این کشور خطری نیست.»

فیض محمد زلاند، استاد دانشگاه، می‌گوید:«با برگزاری این نشست‌ها جهان در تلاش است تا زمینه‌های رسمیت دادن به امارت اسلامی را آماده سازد.»

در این میان امارت اسلامی حضور هیات افغانستان را در نشست جهانی تاشکند نمونه‌یی از تعامل جهان با حکومت کنونی افغانستان می‌داند.

بلال کریمی، معاون سخنگوی امارت اسلامی، گفت: «تعامل ما با کشورهای جهان خوب است و یکی از نمون ها نشست جهانی تاشکند در باره افغانستان است که نشان می دهد افغانستان در زمینه تعامل مشکل ندارد.»

وزارت خارجه ازبیکستان گفته است که این نشست در ادامه دو نشست دیگر است که در چهار سال گذشته در باره صلح و پایان جنگ در افغانستان برگزار شده بودند.

با این هم نماینده‌گی سازمان ملل متحد در افغانستان بار دیگر بر ایجاد یک حکومت فراگیر و همه‌شمول در افغانستان تاکید می‌کند.

چنان که سرپرست یوناما در دیدار با نماینده‌گان جامعه مدنی، زنان و کمیسیون مشورتی مردمی بامیان بر اهمیت ایجاد یک حکومت فراگیر و همه‌شمول تاکید کرده است.

شریک سازید: