Breaking News
تاکید سازمان ملل متحد بر شفافیتِ کمک های بشری به افغانستان

تاکید سازمان ملل متحد بر شفافیتِ کمک های بشری به افغانستان

یک هیات هشت نفری سازمان ملل متحد در امور بشری از بهر بررسی چگونگی روند توزیع کمک‌های انسان دوستانه به افغانستان سفر کرده است.

رینا گیلانی که در راس این هیات است در یک گفت‌و گوی  ويژه با طلوع نيوز می‌گوید که در سفرش به برخی از ولایت های افغانستان، روند توزیع کمک های بشری را از نزدیک بررسی کرده است.

رییس هیات سازمان ملل متحد می‌گوید که برای جلوگیری از فساد در روند توزیع کمک های بشری به افغانستان یک سیستم نظارتی و شفاف را ایجاد کرده اند و با ۱۸۰ نهاد ملی و جهانی نیز در این باره کار می کنند.

رینا گیلانی، می‌افزاید که برای رسیدگی به بحران بشری در افغانستان از پول درخواستی ۴.۴ میلیارد دالر تنها ۱۲ درصد آن گرد آوری شده است.

این هیات از ایالات متحده امریکا می‌خواهد که از نزدیک با زنان و نهاد‌های افغانستان کار کند تا ۳.۵ میلیارد دالر دارایی اختصاص داده شده افغانستان به کمک‌های بشری در این کشور به نیازمندان واقعی برسد.

رینا گیلانی، رییس هیات سازمان ملل متحد در امور بشری، گفت:«ما از کابل آغاز کردیم و بی تاخیر پس از آن به کندهار، پروان و به سپین بولدک رفتیم. ما در آنجا با مردم دیدار کردیم و به بخاطر بازدید از برنامه های گونه گون مان تا آنجا که توانستیم به پیش رفتیم.»

گیلانی می افزاید که نیازمندی‌های بشری در افغانستان رو به افزایش استند و جهان بايد برای از میان برداشتن بحران بشری، توجه جدی نماید.
در همین حال معاون این هیات سازمان ملل متحد نیز تاکید می ورزد که که برای رسیده گی به بحران بشری در افغانسان باید با نهاد های محلی در افغانستان از نزدیک کار شود.

رینا گیلانی، رییس هیات سازمان ملل متحد در امور بشری، می گوید:«ما به ۴.۴ میلیارد دالر کمک های جامهه جهانی نیاز داریم و تنها ۱۲ درصد آن را جمع آوری کرده ایم. همچنان نیاز داریم تا این اطمینان را به جامعه جهانی و افغاناخ بدهیم که ما کمک ها را به مردم نیازمند انتقال میدهیم. بنابر این ما قطعا در باره شفافیت و اعتمادی سازی با هم گفتگو خواهیم کرد.»

دمله مهاله، معاون هیات سازمان ملل متحد در امور بشری، گفت:«بخاطر فرمان اجرایی، من از حکومت بایدن میخواهم که از نزدیک با افغانان بخصوص زنان و نهاد های محلی کار کند که دارایی ها به مالکان اصلی که مردم افغانستان استند سودمند واقع شوند. در حالیکه زنان، مردان و کودکان به پرتگاه گرسنه گی انداخته میشوند.»

این در حالی است که در ماه های پسین، برخی از شهروندان کشور از توزیع نا عادلانه، و فساد در توزیع کمک های بشری در افغانستان شکایت کرده اند.
اما برای جلوگیری از فساد در روند توزیع کمک های بشری چه کار های دیگری باید انجام شوند؟

عبدالنصیر رشتیا، آگاه مسایل اقتصادی، گفت:«اگر این کمک ها به شکل نقدی صورت می گرفت از یک طرف کمک میکرد که پول افغانی ارزش خود را در بازار حفظ کند و از طرف دیگر مشکل نقدینگی در مارکیت های افغانستان حل میشد.»

مزمل شینواری، آگاه مسایل اقتصادی، می گوید:«حکومت باید کمک های سازمان ملل را بررسی کند همچنان جدول قرار دادی های سازمان ملل شریک ساخته شود و دولت آنرا بررسی کند که آیا همان کمک ها به مردم نیازمند واقعا رسیده یا خیر.»
افغانستان در ماه های پسین، گواه بدتر شدن اوضاع اقتصادی بوده است و سازمان ملل متحد و نهاد های گونه گون دیگر جهانی بار ها از بدتر شدن اوضاع اقتصادی در افغانستان هشدار داده اند و نگرانی کرده اند.

شریک سازید: