Breaking News
پایتخت‌نشینان برای تأمین امنیت عاشورا جنگ‌افزار برداشته‌اند‌

پایتخت‌نشینان برای تأمین امنیت عاشورا جنگ‌افزار برداشته‌اند‌

شماری از پایتخت‌نشینان در کنار نیروهای امنیتی برای تأمین امنیت مراسم عاشورا جنگ‌افزار گرفته‌اند.

عزاداران می‌گویند که این جنگ‌افزارها را به‌علت تهدیدهای امنیتی حمل می‌کنند و تلاش می‌کنند که در برابر هرگونه تهدید ایستاده‌گی کنند.

احمد فرید، وکیل گذر در غرب کابل گفت: «عزاداران مورد حمله قرار گرفتند و بخاطر شناسایی بهتر که مردم از محل و گذر خود دارند این نیروها را بسیج ساختند.»

اصغر که مسؤولیت سرگروهی یکی از گروه‌های مسلح مردمی را دارد، می‌گوید تأمین امنیت را در این روزها از مسؤولیت‌‎هایش می‌داند و به‌همین علت جنگ‌افزار بدوش دارد: «هر شب یک تا ده نفر می‌‎آیند پهره می‌کنند.»

از چهار سال به این‌سو برای تأمین امنیت مراسم عاشورا، در چهارده ولایت کشور ۲۶۷۵جنگ‌افزار توزیع شده‌اند.

وزارت امور داخله می‌گوید که پس از افزایش حمله‌های هراس‌افگنانه بر شماری از مسجدها و مراسم‌های عزاداری، حکومت تصمیم گرفت که به بیش از صد مسجد و تکیه‌خانه، جنگ‌افزار توزیع کند.

وزارت امور داخله می‌افزاید که در روزهای اخیر چندین هراس‌افگن که قصد حمله‌های انتحاری را در روزهای محرم داشتند بازداشت شده‌اند.

طارق آرین، سخن‌گوی وزارت امور داخله بیان داشت: «چندین تن از تروریستان در حوزه‌های پنج و دوازده هم کابل که قصد حملات انتحاری را داشتند بالای مراسم مذهبی عاشورا از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند.»

شماری از عالمان دین، می‌گویند که عزاداران به‌جای زنجیر زدن و قمه زدن باید به زخمی‌های رویدادهای گوناگون در کشور خون بدهند و این کار از رهگذر آموزه‌های اسلامی پاداش بیشتری دارد.

سید کاظم حجت، عالم دین اظهار داشت: «در مسلۀ تیغ زنی یا همان قمه زنی مثل مسایل فقهی دیگر باید مردم شیعه به مراجع تقلید خود رجوع کنند.»

روز دهم ماه محرم (عاشورا) مصادف است با روز شهادت امام حسین، نوادۀ پیامبر اسلام. از این روز در افغانستان و شماری از کشورهای جهان گرامی‌‎داشت می‌شود.

شریک سازید: