Breaking News
ادامۀ اعتراض‌ها در بدخشان؛ معترضان خواستار برکناری والی هستند

ادامۀ اعتراض‌ها در بدخشان؛ معترضان خواستار برکناری والی هستند

شماری از باشنده‌گان بدخشان برای دومین‌روز پی‌درپی در مرکز این ولایت اعتراضات شان را ادامه داند.

اعتراض کننده‌گان افزون بر خواست‌های قبلی شان دربارۀ تأمین امنیت، برق و آب در فیض آباد، خواستار برکناری و محاکمۀ ذکریا سودا، والی این ولایت، شدند.

یکی از این معترضان گفت: «تظاهرات دیروز به حساب آب و برق و این گپ‌ها بود؛ حالا به‌خاطر قتل مردم است، ما خون ما را می‌خواهیم.»

معترض دیگر نیز افزود: «ما عدالت می‌خواهیم! فقط می‌خواهیم جناب والی صاحب را با عاملین همین قضیه، هردویش را تسلیم کنند به قانون.»

روز گذشته (سه‌شنبه، ۱۸جوزا) شماری از باشنده‌گان بدخشان که خواستار تأمین امنیت، آب و برق بودند، دست به اعتراض زدند؛ اما این اعتراض‌ها به خشونت کشیده شدند که در نتیجۀ آن چندین تن کشته و زخمی شدند.

امروز در کابل هم، شماری از باشنده‌گان بدخشان در برابر شورای ملی گرد آمدند و اوضاع کنونی را در ولایت‌شان نگران‌کننده گفتند.

بررسی یک حمله هوایی نیروهای دولتی که در روزهای پیش، در ولسوالی کوهستان بدخشان، به جان‌باختن پانزده تن از نیروهای خیزش مردمی انجامید، از خواست‌های اصلی این اعتراض‌کننده‌گان بود.

یکی از این معترضان گفت: «آب کوکچه به تمام افغانستان بس می‌کند؛ اما متأسفانه مردم ما از بی‌آبی به ستوه آمده، به جاده‌ها ریختند.»

صفی سراجی، معترض دیگر نیز بیان داشت: «ما از دولت شدیداً آرزومندیم که به‌خواست و مطالبات قانونی و حق مدنی مردم رسیده‌گی کند.»

در این میان، ذکریا سودا، والی بدخشان ‌خشونت‌ها در اعتراضات روز سه‌شنبه را در این ولایت، کار افراد استفاده‌جو و مخالف نظام می‌داند: «افراد استفاده‌جو، منفعت‌طلب و سودجو و مخالفین نظام علیه حکومت محلی و نظام مرکزی، در این‌جا از همان احساسات پاک مردم استفاده کردند و تظاهرات را به خشونت کشانیدند.»

در همین حال پس از چاشت امروز، ارگ از گماشته شدن هیئتی از سوی رییس‌جمهور برای بررسی دقیق و همه جانبه به خشونت گراییدن تظاهرات روز سه شنبه در بدخشان خبر داد.

در خشونت‌ها در اعتراضات روز سه‌شنبه باشنده گان بدخشان، سه تن جان باختند و بیش از چهل تن دیگر زخم برداشته‌اند. این اعتراضات به‌علت افزایش ناامنی‌ها، کمبود برق و آب و نیز گشایش نیافتن بند آب شورابک در شهر فیض‌آباد آغاز شده‌است.

شریک سازید: