Breaking News
معلومات در باره کرکت و تاریخچه آن در جهان

معلومات در باره کرکت و تاریخچه آن در جهان

کرکت در انگلیسی (cricket)، یک بازی تیمی بت و توپ است که در زمین چمن دایره ی یا بیضی شکل با شعاع میانگین ۷۵ متر میان دو تیم ۱۱ نفره بازی می شود. در مرکز زمین کرکت یک محوطه خاکی متراکم شده به طول ۲۰،۱۲ متر وجود دارد که به این قسمت (پیچ) می گویند. که در هر دو طرف این پیچ سه عدد چوب که آنرا بنام (استامپ) و در مجموع ویکت نامیده می شود. کرکت در سه فارمت بازی می شود، که عبارتند از: بازی های یک روزه یا (ODI)، بیست آوره (T20) و تست (Test) یا بازی های پنج روزه میباشد.

توپ کریکت برای آقایان دارای محیطی میان ۲۲/۴ تا ۲۲/۹ سانتیمتر و ۱۵۵/۹ تا ۱۶۳ گرم وزن دارد که سطح آن از چرم و مرکز آن از چوب پنبه پیچیده شده در نخ پُرشده‌است. چوبی که با آن به توپ ضربه می‌زنند بت (Bat) نام دارد. بیشترین طول آن ۹۶/۵ سانتیمتر و عرض آن در پهن ‌ترین بخش ۱۰/۸ سانتیمتر بوده و تغییرات وزن آن از ۱ تا ۱/۴ کیلو می‌باشد.

کشور های که کرکت بازی می کنند!

کریکت در بیش از صد کشور بازی می‌شود و محبوب ‌ترین بازی در هند، بنگه دیش، نیپال، افغانستان، پاکستان، امارات متحده عربی، سریلانکا، است. این بازی در انگلستان، ولز، کنیا، زمبابوه، نیوزیلاند، آفریقایی جنوبی و جزایر انگلیسی زبان کارایب که با عنوان هند غربی در مسابقات بین‌المللی حاضر می‌شوند، یکی از پرطرفدارترین ورزش ها است. یازده نوع اوت در کریکت وجود دارد.

تاریخچه کرکت

نخستین اشارات به کریکت در اواخر صده ۱۶۰۰ میلادی صورت گرفته؛ زمانی که مقامات آن‌هایی را که برای بازی کریکت در کلیسا حاضر نمی‌شدند، جریمه می‌کرد.

یک تئوری در مورد مبدا این بازی این است که چوپان‌ها سنگ‌ها را با چوبدستی‌های خود می‌زدند و هم‌زمان از در چوبی که برای محوطه گوسفندچرانی ساخته بودند، دفاع می‌کردند.

در آغاز، کریکت یک بازی کاملا انگلیسی بود اما با گسترش امپراطوری بریتانیا، کریکت توسط بسیاری از مهاجران به مناطق دوردستی چون استرالیا، آفریقا، حوزه کارائیب و هند انتقال یافت. مستعمرات سابق بریتانیا هنوز از شکست دادن تیم انگلستان “در بازی خودشان” لذت زیادی می‌برند.

سِر دان برادمَدن به عنوان بزرگ‌ترین بازیکن تاریخ کریکت شناخته می‌شود. میانگین امتیازاتی که او در مسابقات مختلف کریکت کسب کرده ۹۹/۹۴ امتیاز است که تا کنون کسی نتوانسته این رکورد را بشکند.

در دهه ۱۹۷۰ یک تورنمنت انشعابی، به نام ورلد سیریز، جهان کریکت را به دو بخش تقسیم کرد.

جنوب آسیا با چهار تیم برجسته خود توانسته مسابقات بین‌المللی کریکت را در سیطره خود بگیرد. سه کشور از این میان توانسته‌اند جام جهانی کریکت، مهم‌ترین جایزه جهانی کریکت، را از آن خود کنند. (گرفته شده از بی بی سی).

شریک سازید: