Breaking News
سفیر افغانستان در تهران: مسئولان آمار افغان‌های مبتلا به کرونا در ایران را نمی‌دهند

سفیر افغانستان در تهران: مسئولان آمار افغان‌های مبتلا به کرونا در ایران را نمی‌دهند

عبدالغفور لیوال، سفیر افغانستان در تهران، در گفتگو با بی‌بی‌سی گفت “با وجودی که مکررا از مراجع مربوط معلومات خواستیم” اما مسئولان ایرانی “آمار دقیق یا تقریبی”از شمار مبتلایان افغان به کرونا در ایران در اختیار سفارت قرار نمی‌دهند.

آقای لیوال می‌گوید که آمار فوت شوندگان افغان بر اثر کرونا در ایران که در رسانه‌ها گزارش شده نیز بنا به منابع رسمی نیست.

سفیر افغانستان در تهران گفت شکایت‌هایی در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر عدم پذیرش بیماران افغان در بیمارستا‍‌ن‌های ایران شده که سفارت “به دقت بررسی و با مراجع ایرانی” در میان گذاشته است.

‘تنش’ میان ایران و افغانستان؛‌ تهران از ‘جابه‌جایی معمول دیپلمات‌ها’ سخن گفت
آیا ایران دولت اشرف غنی را به رسمیت نمی‌شناسد؟
آقای لیوال گفت مراجع ایرانی به او اطمینان داده‌اند که در زمینه آزمایش و درمان بیماران کرونا در ایران “تبعیض و تفکیک” وجود ندارد.

سفیر افغانستان می‌گوید در صورتی که “به صورت مستند در بیمارستان مشخص از پذیرش مهاجران افغان خودداری کرده باشند، با سفارت افغانستان در تهران شریک کنند،” تا پیگیری شود.

آقای لیوال تاکید می‌کند که سفارت‌ها و نمایندگی‌ها “محدودیت‌ در اجراات خود دارند. کار ما به‌عنوان یک نمایندگی سیاسی طرح شکایت‌ها و مشکلات با مسئولان کشور میزبان است که این سفارت بالاتر و حتی بیشتر از حوزه صلاحیتش تلاش کرده است.”

موج اخراجی‌ها از ایران

سفیر افغانستان در تهران می‌گوید که “بارها با مقام‌های ایرانی درباره اخراج افغانها از ایران صحبت کردم و چندین یادداشت رسمی فرستاده” است.

آلبوم عکس: کرونا در افغانستان؛‌ ده‌ها هزار نفر از ایران بازگشته‌اند

مسئولان ایرانی به سفیر افغانستان گفته اند که موج اخراج در روزهای اخیر به خاطر این بوده که “برای مهاجرین غیرقانونی در اردوگاه‌ها جا نیست و هراس از شیوع در میان خود افغانها زیادتر شده است”.

شماری از افغانها نیز به‌خاطر از ترس از کرونا خودشان می‌خواهند به افغانستان برگردند.

شمار مبتلایان قطعی کرونا در ایران از ۲۰ هزار نفر گذشت
یعقوب یسنا، نویسنده افغان مبتلا به کرونا شد
سفیر افغانستان همچنین گفت که آقای یسنا که شب گذشته دچار مشکل تنفسی جدی شد، امروز حالش بهتر است، خانم آقای یسنا نیز در حال بهبود است.

آقای لیوال گفت از زمانی که از ابتلای “استاد یسنا و اورانوس، همسرش به کرونا مطلع شده با خودش و خانواده، دانشگاه یزد که آقای یسنا دانشجوی دکتری ادبیات فارسی آنجاست، مراجع مربوط از جمله وزارت بهداشت در تماس هستیم تا مطمئن شویم که به آقای یسنا، خانم و فرزندانش با اهتمام کامل رسیدگی می‌شود. درصدد انتقال آقای یسنا به تهران بودیم که داکتران موافقت نکردند. ”

آقای یسنا روز سه شنبه ۲۷ حوت/اسفند در صفحه فیسبوکش خبر از ابتلای خودش و اورانوس، همسرش به کرونا داده بود.
فرهنگیان افغان در شبکه‌های اجتماعی نسبت به وخیم شدن وضعیت بیماری آقای یسنا ابراز نگرانی می‌کنند.

سفارت افغانستان در تهران امروز اعلامیه‌ای درباره وضعیت آقای یسنا و اورانوس، همسرش نشر کرده است. در این اعلامیه آمده که: “با توجه به نشر خبرهای ضد و نقیض در مورد وضعیت صحی استاد یعقوب یسنا، سفارت افغانستان در تهران از هفته قبل که از وضعیت صحی استاد یعقوب یسنا باخبر شد موضوع را با وزارت امورخارجه در جریان گذاشته است. ایشان و همسرشان در شفاخانه شهید صدوقی یزد بستری شدند.”

در اعلامیه آمده که “طبق آخرین تماس ها با مسئولین شفاخانه وضعیت همسر استاد یسنا رو به بهبود است و استاد یسنا نیز با کمک اکسیژن تحت مراقبت قرار دارند.”

در اعلامیه گفته شده که مسئولین دانشگاه یزد که آقای یسنا در آن مشغول به تحصیل است، “مراقبت از چهار فرزند آقای یسنا اقدامات لازم را انجام داده اند.”

در اعلامیه سفارت افغانستان آمده است که “مسؤلین امور دیپلوماتیک جمهوری اسلامی ایران اطمینان داده اند که شفاخانه‌های موظف برای تداوی مریضان مصاب به کرونا برای همه بیماران‌شان خدمات یکسان و متناسب با وضعیت هر مریض را ارائه می‌نمایند و این نمایندگی در این مورد با مریضان متعدد افغان که در شفاخانه‌های شهرهای مختلف ایران بستری می‌باشند در تماس بوده و در این زمینه اطمینان کامل وجود دارد.”

ویروس کرونا؛ واکسن کی آماده می‌شود؟

شریک سازید: