Breaking News
دولت افغانستان انس حقانی ، برادر رهبر شبکه حقانی را رها می‌کند

دولت افغانستان انس حقانی ، برادر رهبر شبکه حقانی را رها می‌کند

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در یک نشست خبری اعلام کرد که برای رهایی دو استاد دانشگاه آمریکایی افغانستان که از سوی طالبان ربوده شده بودند و برای زمینه سازی گفت‌وگوهای مستقیم صلح با طالبان، سه زندانی این گروه را به گونه مشروط از زندان دولت افغانستان رها می‌کند.

آقای غنی امروز سه شنبه ۲۱ عقرب/آبان در نشست خبری گفت در مشورت نزدیک و همه جانبه با شرکای بین‌المللی افغانستان و دولت آمریکا و برای زمینه سازی مذاکرات رو در رو با طالبان که خواست هر افغان است، سه تن از زندانیان طالبان را که در کشورهای بیرون دستگیر شده و از مدتی پیش به این سو در توقیف‌خانه بگرام زیر نظارت دولت افغانستان بودند، رها می‌سازد.

انس حقانی، برادر رهبر گروه حقانی، حاجی مالیخان و عبدالرشید زندانیانی هستند که قرار است رها شوند.
کوین کینگ استرالیایی و تیموتی ویکس آمریکایی، استادان دانشگاه آمریکایی افغانستان در سال ۲۰۱۶ از سوی افراد مسلح در کابل ربوده شدند. منابع آمریکایی معتقدند که شبکه حقانی این دو نفر را به صورت گروگان نگه داشته است.

آقای غنی در نشست امروز گفت تلاش مشترک دولت افغانستان برای ردیابی این آقایان کینگ و ویکس در سال‌های گذشته نتیجه نداده و اطلاعات به دست آمده می‌رساند که صحت و سلامت آنها نزد آدم ربایان رو به وخامت است.

تلاش خلیلزاد برای آزادی استادان دانشگاه آمریکایی کابل؛ حکومت افغانستان: رهایی انس حقانی خط سرخ ماست
انس حقانی،‌ زندانی دولت افغانستان،‌ عضو هیات مذاکره‌کننده طالبان شد
امنیت ملی ‘فرد شماره دو حقانی’ را بازداشت کرد
دولت افغانستان پیش از این بارها درخواست طالبان برای رهایی انس حقانی را رد کرده بود و آن را “خط قرمز” دولت خوانده بود.

آقای غنی در نشست امروز نیز گرفتن این تصمیم را دشوار خواند اما گفت: “در مشورت با شرکای بین‌المللی افغانستان به خصوص آمریکا میکانیزم رهایی مشروط این سه نفر را طوری ترتیب کردیم که سبب تقویت صفوف دشمن و تقویت حملات آنها نشود، تدابیری روی دست گرفتیم که تصمیم دشوار و قابل درک ما هم قوت ما را نمایش دهد، هم نیت ما را که برای اعتماد سازی برای آغاز مذاکرات رو در رو توان گرفتن تصامیم سخت را هم داریم. ”

او همچنین از تلاش‌های نیروهای امنیتی در مبارزه با مخالفان مسلح قدردانی کرد و تاکید کرد به شجاعت و توانایی این نیروها باورمند است.

رئیس جمهوری افغانستان همچنین بار دیگر تاکید کرد که دولت افغانستان در گفت‌وگوهای صلح ارزش‌ها و دستاوردهای سال‌های اخیر کشور را قربانی نخواهد کرد.
انس حقانی کیست؟
انس حقانی، فرزند جلال الدین حقانی، بنیان گذار شبکه حقانی و برادر ناتنی سراج الدین حقانی، رهبر کنونی این شبکه است. سراج الدین حقانی در حالی که رهبر این شبکه است، معاون هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان نیز است.

انس حقانی در مهر/میزان سال ۱۳۹۳ زمانی که فرد شماره دوم شبکه حقانی بود، از سوی ریاست امنیت ملی افغانستان بازداشت شد و تاکنون در زندان این نهاد به سر می‌برده است.

منابع اطلاعاتی آمریکا و افغانستان می‌گویند شبکه حقانی مسئول اصلی مرگبارترین حملات در کابل بوده است.
روند صلح و تلاش‌ها برای رهایی استادان آمریکایی
زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا برای صلح افغانستان حدود دو هفته پیش به کابل آمد و منابعی در دولت افغانستان به بی‌بی‌سی گفتند که هدف سفر اخیر آقای خلیلزاد به کابل و اسلام آباد تلاش برای رهایی دو استاد دانشگاه آمریکایی افغانستان است .

آمریکا و طالبان حدود دو ماه قبل در آستانه امضاء توافقنامه صلح بودند که حمله خونین گروه طالبان در کابل منجر به کشته شدن ۱۲ نفر به شمول یک سرباز آمریکایی شد. بعد از این حمله دونالد ترامپ مذاکره با طالبان را متوقف و بعد اعلام کرده که مذاکره با طالبان “مرده” است.

بعد از این اقدام آقای ترامپ، طالبان از آمریکا خواست که گفتگوهای صلح را دوباره از سرگیرد ولی تاکنون نشست رسمی میان طالبان و آمریکا انجام نشده‌ است.

دونالد ترامپ می‌گوید مذاکره با طالبان ‘منتفی است’
لغو دیدار ترامپ با طالبان؛ اشرف غنی: صلح با طالبان زمانی صورت می‌گیرد که خشونت‌ها متوقف شود
واکنش‌ها به لغو دیدار ترامپ با طالبان؛ غنی: اول پایان خشونت‌ها بعد صلح؛ طالبان: آمریکا ضرر می‌کند
طالبان با وجود انجام چندین دور گفت‌وگو با نمایندگان آمریکا، بار بار خواست دولت افغانستان برای گفت‌وگوهای مستقیم را رد کرده است.

اما به تازگی حکومت افغانستان اعلام کرده که محمد اشرف غنی رئیس جمهور، یک طرح هفت ماده‌ای برای دستیابی به صلح را آماده کرده است. در این طرح از آمریکا خواسته شده تا راهکار مبارزه با “تروریسم” پس از خروج نیروهایش را تدوین کند، پذیرفتن آتش بس دوجانبه از سوی طالبان و توقف آموزش گروه‌های “تروریستی” از سوی پاکستان بخش دیگر این طرح است.

در طرح صلح رئیس جمهوری افغانستان از کشورهای همسایه، منطقه و جهان اسلام خواسته شده تا مسیر دوم گفتگوهای صلح با طالبان را تسهیل کنند. در این طرح، اتحادیه اروپا، سازمان ملل و دیگر سازمان‌های بزرگ به عنوان تضمین کنندگان توافق صلح احتمالی مطرح شده‌اند.

شریک سازید: