Breaking News
شمار جان‌باخته‌گان انفجار در لوگر به ۲۶تن افزایش یافت

شمار جان‌باخته‌گان انفجار در لوگر به ۲۶تن افزایش یافت

شمار جان‌باخته‌گان انفجار موتر بم‌گذاری در ولایت لوگر به ۲۶ تن و شمار زخمیان این رویداد به ۱۱۰تن افزایش یافت.

این رویداد شام روز (جمعه، ۹ثور) هنگامی رخ داد که مهاجم انتحاری موتر باربری پر از مواد انفجاری‌اش را در برابر یک مهمان‌خانۀ غیرنظامیان در شهر پل علم، مرکز ولایت لوگر، منفجر کرد.

بیشتر قربانیان این رویداد کسانی استند که برای شرکت در آزمون کانکور از ولسوالی‌های لوگر در مرکز این ولایت آمده بودند.

در پی این انفجار، شماری از نهادهای حکومتی، خانه‌های غیرنظامیان و دکان‌ها که در گردوپیش محل انفجار قرار داشتند، به ویرانه مبدل شده‌اند.

عبدالرحمان، گواه رویداد گفت: «بسیار زیاد تلفات وارد شده‌‎است. بسیار دکان‌ها و خانه‌ها تخریب شده‌است و در نتیجه فرو ریختن شیشه مردم زخمی شده‌است.»

احسان‌الله، دیگر گواه رویداد نیز افزود: «زیادتر دانشجویان به‌خاطر کانکور آمده بودند و بیشتر شان شهید شدند.»

خانواده‌هایی‌که عزیزان شان را در این رویداد از دست داده‌اند، از ولسوالی‌ها به مرکز لوگر آمده‌اند تا جسد‌ها را تسلیم شوند.

داکتر ملنگ که یکی از نزدیکانش را در این رویداد از دست داده‌است، از نهادهای امنیتی انتقاد می‌کند که چرا نمی‌توانند جلو این‌گونه رویدادها را بگیرد: «آیا اینان در روز محشر پرسان دارند یا ندارند؟ این‌ها در روز قیامت به خدا چه جواب می‌دهند؟ این کسانی که در قطر استند و کابل، شورای عالی صلح و امثال آن، از حالت مردم فقیر و بیچاره خبر دارند؟»

عین‌الدین، از نزدیکان دیگر قربانی از حکومت می‌خواهد که عاملان این رویداد را به کیفر برساند: «به لحاظ خدا و قرآن رحم کنند به مردم! امروز ببیند، بیست و یک جسد اینجا افتاده‌است.»

مهاجم درست هنگامی موتر پر از مواد انفجاری‌اش را در برابر مهمان‌خانه غیرنظامیان منفجر ساخت که آنان سرگرم افطار بودند.

نهادهای امنیتی می‌پذیرند که دربارۀ این حمله در شهر پل‌علم، اطلاعات وجود داشت.

اما پرسش این است که چر از این حمله جلوگیری نشد؟

عبدالقیوم رحیمی، والی لوگر گفت: «اینجا دروازه کابل است و فشار طالبان به این منطقه زیاد است که سرحد نزدیک با پاکستان دارد.»

در کنار این رویداد، امروز ساعاتی پیش از آغاز رسمی روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان، ولایت‌های هرات و پروان نیز گواه انفجار بودند.

حیات‌الله حیات، سرپرست وزارت امور داخله می‌گوید که در کمتر از ۲۴ ساعت پیش از آغاز رسمی خروج نیروهای خارجی از افغانستان در بخش‌های دیگر کشور نیز بیست و پنج غیرنظامی جان باختند و ۵۶ تن دیگر زخم برداشته‌اند: «در نقاط دیگر بیست و پنج نفر ملکی شهید و پنجاه شش زخمی دیگر هم داریم.»

مسؤولیت انفجار لوگر، هرات و پروان را تاکنون هیچ گروهی نپذیرفته‌است. اما حکومت انفجار مرگ‌بار لوگر را به طالبان نسبت می‌دهد.

شریک سازید: