Breaking News
ناتو: نیروهای بین‌المللی پس از ماه می نیز در افغانستان می‌‎مانند

ناتو: نیروهای بین‌المللی پس از ماه می نیز در افغانستان می‌‎مانند

خبرگزاری رویترز به نقل از چهار مقام ارشد ناتو گزارش داده‌است که نیروهای بین‌المللی پس از ماه می (ماه جوزای سال آینده هجری خورشیدی) نیز در افغانستان باقی خواهند ماند.

بربنیاد توافق صلح ایالات متحدۀ امریکا با طالبان، قرار است نیروهای خارجی تا ماه می افغانستان را ترک کنند.

یکی از این مقام‌های ارشد ناتو که به خاطر حساسیت موضوع نخواست نامش گرفته شود، به رویترز گفته‌است: «متحدان [ناتو] به‌گونۀ کامل افغانستان را تا آخر ماه می ترک نمی‌کنند.»

این مقام ناتو که نخواسته‌است بدلیل حساسیت موضوع نامش در گزارش ذکر شود، تأکید کرده‌است که تعهدات در این باره عملی نشده‌است.

به‌گفتۀ این مقام ناتو، متحدان ناتو با جلوگیری کردن از خروج شتاب‌زده، به‌گونۀ حساب‌شده از افغانستان بیرون خواهند شد.

اما اوانا لونگیسکو سخنگوی ناتو در پاسخ به گزارش رویترز گفت که تاکنون تصمیمی در این باره گرفته نشده است. او گفت که موضوع افغانستان در نشست وزیران دفاع ناتو که به تاریخ هفدهم و هژدهم فبروری برگزار می شود بحث خواهد شد.

او گفت که ناتو به گونه کامل از روند صلح افغانستان حمایت می کند تا مطمئن سازد که افغانستان دیگر پناه گاه امن هراس افگنان نشود.

سخنگوی ناتو گفت که طالابن باید به تعهدات شان عملی کنند و رابطه شان را گروه های تروریستی قطع کنند، خشونت ها را کاهش دهند و در مذاکرات معنادار اشتراک کنند.

در توافق ایالات متحدۀ امریکا و طالبان که سال گذشتۀ میلادی امضا شد، آمده‌است که اگر طالبان به تعهدات شان عمل کنند، تمامی نیروهای خارجی تا ماه می سال جاری میلادی افغانستان را ترک خواهند کرد.

بربنیاد همین توافق‌نامه، دانلد ترمپ، رییس‌جمهور پیشین امریکا نیروهای این کشور در افغانستان را تا ۲۵۰۰ تن کاهش داد.

گفته می‌شود مسلۀ چگونگی خروج نیروهای خارجی از افغانستان به موضوع اصلی نشست اعضای ناتو در ماه فبروی خواهد بود.

شریک سازید: