Breaking News
هلین بولک؛ درگذشت خواننده کرد ترکیه در بحبوحه کرونا در پی ۲۸۸ روز اعتصاب غذا

هلین بولک؛ درگذشت خواننده کرد ترکیه در بحبوحه کرونا در پی ۲۸۸ روز اعتصاب غذا

ماه آوریل برای شهروندان ترکیه تنها با اخبار گسترش پرشتاب کرونا در این کشور، سخنرانی های رجب طیب اردوغان در این باره و اعلام آمار روزانه توسط وزیر بهداشت شروع نشد.

مرگ هلین بولک، خواننده کرد گروه موسیقی یوروم پس از ۲۸۸ روز اعتصاب غذا نیز خبری بود که در میانه اخبار کرونا فضای سیاسی و شبکه های اجتماعی ترک را متاثر کرد.

هلین بولک که در سال ۱۹۹۲ در دیاربکر متولد شده بود در سال ۲۰۱۵ و در بیست و سه سالگی وارد گروه یوروم شد.

نوامبر سال بعد و در همان شبی که دولت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، اردوغان ضمن قطع اینترنت کشور دست به بازداشت گسترده فعالان کرد و چپ حزب دموکراتیک خلق‌ها از جمله صلاح الدین دمیرتاش و فیگن یوکسکداغ رهبران این حزب زد. نیروهای امنیتی در عملیاتی علیه گروه یوروم وارد مرکز فرهنگی ایدیل ، محل استقرار گروه شده و بسیاری از اعضای گروه را بازداشت کردند.

هلین نیز برای نخستین بار در همان شب بازداشت شد. او که با اتهام مقاومت در برابر پلیس، توهین به مقامات کشور و عضویت در گروه تروریستی مواجه بود پس از آنکه دوستانش در ماه مه گذشته اعتصاب غذای نامحدودشان را تحت عنوان “روزه مرگ” آغاز کردند در ماه ژوئن به آنان پیوست و علیرغم آزادی‌اش از زندان در ماه نوامبر گذشته به اعتصاب غذای خود ادامه داد.

در یازده مارس و در روز دویست و شصت و هشتم اعتصاب غذا پلیس ضمن حمله به محل اعتصاب غذای او و دوستش ابراهیم گوکچک آنان را به بیمارستان عمرانیه منتقل می‌کند تا آنان را وادار به پایان دادن به این ماراتن مرگ کند اما با مخالفت آنها و مداخله وکلای مدافعشان پزشکان معالج نهایتا دستور ترخیص‌شان از بیمارستان را صادر می‌کنند.

در سوم آوریل هلین بولک در حالی پس از ۲۸۸ روز روزه، مرگ را در آغوش می‌کشد که جسد تکیده اما سرخ‌پوش او بر تابوتی مزین به نمادهای علویان آناتولی تصویری الهام‌بخش برای هزاران طرفدار موسیقی یوروم فراهم می‌سازد.

گروه موسیقی یوروم
این گروه موسیقی در فضای پس از کودتای ۱۹۸۰ در دانشکده ارتباطات دانشگاه مرمره استانبول شکل می‌گیرد و از سال ۱۹۸۵ با گرد هم آمدن چهار دانشجوی بنیانگذار آن به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز می‌کند؛ فعالیتی که حاصل آن در 35 سال گذشته انتشار 23 آلبوم موسیقی در زمینه‌ای است که اعضای گروه آن را انقلابی-سوسیالیست می‌نامند.

گروه که هر ساله علاوه بر برگزاری کنسرت در ترکیه و کشورهای اروپایی، در برگزاری صدها راهپیمایی ، اعتصاب غذا و اشغال دانشگاه و کارخانه ایفای نقش کرده همواره به دلیل تقدیم آهنگ و ستایش از جبهه رهایی خلق انقلابی در مظان اتهام وابستگی به این گروه چپ‌گرا نیز بوده است؛ اتهامی که توسط اعضای گروه یوروم هیچگاه رد نشده و تنها به پاسخ “ارتباط ما ارگانیک نیست” بسنده شده است.

گروه یوروم همچنین در برابر فشارهای دولتی اعم از ممنوعیت برگزاری کنسرت تا بازداشت و زندان عموما از روش‌های مقاومت منتسب به چپ انقلابی در زندان بهره برده و دست به اعتصاب غذاهای موسوم به روزه مرگ زده است.

گروه که نخستین کارش را با برگزاری یک تئاتر-موسیقی متاثر از یکی از داستان‌های عزیز نسین آغاز کرده بود خیلی زود به سوی موسیقی فلکلور آناتولی سوق پیدا کرد و نخستین اثرش را با عنوان “فلکلور ترکی که تا فردایمان تداوم یابد” منتشر ساخت.

در سال‌های فعالیت ۳۵ ساله گروه یوروم علاوه بر ترکی به اجرای موسیقی خلقی-فلکلور به تمامی زبان‌های آناتولی چون کردی، زازایی، لازی و چرکسی و عربی پرداخته موفق به ترکیب آلات موسیقی محلی آناتولی چون نی، دف و باغلاما با آلات موسیقی غربی چون ویولن سل و ترومپت شد و سبکی از موسیقی را رقم زد که با نام فولک-راک شناخته شد.

سبکی که حتی موفق به ترکیب فولکلور آناتولی با موسیقی لاتین نیز می‌شود.

در ۲۳ آلبوم منتشر شده این گروه مبارزه با امپریالیسم، زندان، قتل عام، بلایای طبیعی و جهان آزاد و عادلانه، بیشترین مضامین موسیقی این گروه را در برگرفته است.

همچنین گفته می‌شود کنسرت این گروه به مناسبت بیست و پنج سالگی گروه در۱۲ ژوئیه سال ۲۰۱۰ در استادیوم اینونو استانبول پرشمارترین کنسرت غیر رایگان و بلیط فروشی شده تاریخ ترکیه بوده است.

بستر سیاسی یوروم
گروه یوروم همواره در طول سال‌ها فعالیت هنری‌اش متهم به هواداری و ارتباط با یک گروه چپ مارکسیست-لنینیست به نام “جبهه رهایی خلق انقلابی” بوده. گروهی که از سال ۱۹۷۸ توسط دورسون قره‌تاش پایه‌گذاری شده و در ۴۲ سال گذشته برای برقراری نظام کمونیستی در ترکیه در حال مبارزه مسلحانه با دولت این کشور بوده و ده‌ها عملیات مسلحانه از جمله اتهام ترور نهاد اریم نخست وزیر ترکیه در سالهای۱۹۷۱ – ۱۹۷۲ در سال ۱۹۸۰ تا ترور دادستان مهمت سلیم کیراز در سال ۲۰۱۵ را در کارنامه خود دارد. اتهامی که هیچگاه رسما توسط گروه یوروم تکذیب نشده است.

گرچه مرگ هلین بولک مرگی خودخواسته و حاصل اعتصاب غذا بود اما به نظر می‌رسد مرگ او شکافی دیگر بر شکاف فزاینده بین دو هویت “ترک سنی محافظه کار و ملی‌گرا” از سویی و هویت “کرد و علوی چپ‌گرا و سکولار” از سوی دیگر خواهد افزود.
منبع بی بی سی فارسی

شریک سازید: